madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, desember 07, 2006
jul? mew.
mew med albumet frengers setter toner på min desember. fine toner. min desember fyller seg opp samtidig som den løper fort forbi. søndag skal jeg gå med bøsse for aksjon håp. i går feiret totalt en finne og tre nordmenn (eller to halvfinner og to helnordmenn og to halvnordmenn) finlands nasjonaldag i heimen. jeg nikoser meg på filos, det er noe herlig med barn.

vi satt på bussen, og plutselig kom det på to grimstadgutter. jeg kjente de ikke, men jeg hørte dialekta, og i tillegg prata de om grimstad hele tida. merker at jeg har blitt mer sørlending etter at jeg flytta til majorstua. merkelig nok. og det skal bli fint å komme hjem til jul. til slutt.

neste uke skal jeg på retreat. jeg liker stillhet. jeg har likt stillhet lenge, samtidig som jeg elsker å stenge stillheten ute. mp3-spilleren er min venn, ikke kræsj. jeg likte det til og med i tiende klasse. det begynner å bli en stund siden. da skrev jeg dette i lokalavisa, i min faste spalte "innholtnedtegnelser":

Det er altfor mye lyd i verden, lyd vi er vant til og lyd vi ikke lenger hører.
Etter en dag i bilen på påsketur var jeg nokså sliten. Først og fremst tar det på å sitte i samme posisjon flere timer i strekk og stirre på veien for å ikke bli kvalm, men også all denne lyden.
For å få frisk luft i bilen tar vi gjerne på vifta, og den har dobbelfunksjonen ”blås og bråk”. Når det før eller siden er tid for pause, foregår dette gjerne på en bensinstasjon der de spiller slitsom populærmusikk eller gamle slagere overalt, til og med på doen. Etter en stund er vi ute i bilen igjen, klar for ny økt. Noen av oss tar på discmanen, andre setter på radioen – og igjen blir vi proppet med unødig mye lyd.
Hver gang vi kommer oss unna dette lydmonsteret - da blir det stille da. Og den lille stunden tror jeg alle er ganske enige i at det var deilig med litt stillhet igjen. Endelig kan tankene få være i fred.
Men det blir fort altfor stille for noen, og de skrur på TV'en eller stereoanlegget. Noen synes nemlig det er skremmende om det er stille, litt skummelt. De tror kanskje at noe kan gjemme seg bak sofaen for å plutselig hoppe fram og si ”Bø”. Det er jo klart at man skvetter litt mer hvis det plutselig kommer et "bø" midt i stillhet enn midt i lyd. Og de samme menneskene som synes stillhet er litt skummelt, synes kanskje at det er flaut hvis det blir stille i en ellers så ganske livlig samtale.
Samtidig som andre, jeg for eksempel, mener at det er aldeles herlig med stillhet. Spesielt om en kan dele den med noen. Da blir den heller ikke så trykkende og skummel lenger - det er bare trygt når det er stille. Tror jeg. Da mener jeg når det er helt stille – for straks det kommer en aldri så liten knirkelyd kan situasjonen endre seg fra nydelig til stressa.
Og så lurer jeg på om det er stillheten vi egentlig lengter etter, alle sammen, at det er stillheten vi jobber oss fram mot. At det er derfor vi går dag ut og dag inn på skole og jobb, at vi bare lengter etter å en dag kunne stikke av fra alt som heter forpliktelser, bråk og mas og nyte livet for hva det er, for kanskje livet er stillhet.
Det lurer jeg på det.


(og, heh, jeg skjemmer dere bort. her er det store bokstaver etter punktum og greier. om noen har undret seg over hvorfor jeg dropper det konsekvent ellers, så har det blitt en vane. det begynte med at jeg syntes madeleine var mye penere enn Madeleine. og mitt nick for møkkalenge siden, micro, kan ikke skrives med stor m. Micro, liksom. det går ikke.)
posted by madeleine @ 18:10  
4 Comments:
  • At 7/12/06 22:09, Anonymous Anonym said…

    ...for å virkelig oppdage stillheten er det en absolutt nødvendighet å oppsøke den.

     
  • At 7/12/06 22:10, Blogger Lisa Marie said…

    wow. det var langt det. men jeg misunner deg den turen. blir sikkert bra:)

     
  • At 7/12/06 22:43, Anonymous Anonym said…

    sånn passelig langt, men ingenting er langt i deilig sommervær. alt er bare passelig, lykke. neste sommer har å diske opp med en tilsvarende tur.

     
  • At 8/12/06 16:24, Blogger madeleine said…

    hm. stillheten kan man i grunn finne overalt, da. man må bare lytte litt ekstra etter den.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker