madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, mars 01, 2007
gå og legg deg, idiot
alle nordmenn veit at nordmenn flest ikke er et åpent og inkluderende folk. nordmenn trives for seg selv, prater ikke mer enn nødvendig og har det ganske greit slik. sånn rent bortsett fra alt nordafor trondheim, da, der de åpner seg opp for en slikk og ingenting og velvillig prater om vær og vind anytime.

etter tre uker i kenya har vi lært at dette er spesielt for norge. i kenya vinker de og sier "jambo", "how are you?" eller "habari?" - ikke fordi de forventer å få noe veldig svar, men de gjør det. og det er greit, de er jo kenyanere. vi ble vant med det, og kenyanerne lo da vi fortalte hvordan vi nordmenn antikommuniserte.

selv har jeg vært typisk nordmann hele livet mitt. da jeg var fem-seks år gammel og mamma møtte noen hun kjente, som jeg ikke kjente, og de sa "hei, madeleine!" med et slitsomt "jeg er snill mot barn"-smil, svarte jeg "hrmpf". virkelig, jeg gjorde det. så lærte mamma meg å være høflig, noe jeg har taklet til en viss grad. dog kan jeg fortsatt finne på å gå omveier vekk fra folk jeg ikke vil prate med om jeg møter de uforberedt. jeg hater svadaprat, særlig med folk jeg veit jeg aldri vil bli mer enn på hilsern med.

i dag tuslet jeg rundt på karl johan for meg selv og fant ut at dagens første middag skulle tilbringes på burger king. jeg hadde musikk på øret og generelt både et fjernt blikk og fjerne tanker. på vei inn døra ble jeg avbrutt av, ikke overraskende, en nordlending som lurte på om jeg var kjent her og hvor elkjøp lå hen. jeg har lært av mamma å være høflig, så jeg svarte at det ikke ligger i sentrum, men foreslo den jeg visste om på carl berner. jeg hadde nå gjort min plikt som medborger, tok på meg musikken på øret igjen og forsøkte på ny å gå inn døra. men nei, nordlendingen hadde nå tenkt at vi var venner. så han slo en spøk om at "okei, da er det kanskje like greit å stoppe på burger king først". i mitt desperate forsøk på total avvisning, sa jeg "ja" med en forsøkt iskald bitterhet "jeg vil ikke snakke med deg"-tone. på med musikken igjen, inn døra. i køen måtte dette meheet spørre om jeg visste at det var en eller to køer, noe jeg ikke visste. nå begynte dog samvittigheten å slite på innsida. på skolen har jeg lært at man kan prate med alle om Jesus. jeg vurderte dette opp mot mors lærdom om at alle ukjente voksne menn sannsynligvis er pedofile voldtektsmenn og øksemordere, og konkluderte med at det fins tryggere settinger å prate med folk om Jesus på. så, jeg fortsatte utestenging. fikk maten min og satte meg ved et sånt bord hvor man ser ut av vinduet. nordlendingen, som tydeligvis var overbevist om at vi var venner, spurte om det var ledig ved siden av, og jeg dro frem mitt iskaldeste "ja" igjen. men så gadd jeg ikke mer. fullstendig utestenging, kikke alle andre veier, overse totalt. inntil meheet begynte å veive med hendene ved siden av meg. han lurte på hvor gunerius lå hen, og jeg svarte "oslo city" siden han latet til å ha få steder å relatere til i storbyen. så gikk han til slutt.

jeg bare kjenner jeg generelt er lykkelig for at vi ikke prater med hverandre her i norge. og jeg viser ingen forståelse for de som ikke forstår at når man har musikk på øret, har man neppe lyst til å prate med noensomhelst. finn deg noen andre, madeleine er norsk.
posted by madeleine @ 15:30  
10 Comments:
  • At 1/3/07 23:13, Blogger wilfu said…

    Madeleine.

    Nå er du negativ, og du vet det. Hva har jeg sat om det?

     
  • At 2/3/07 08:17, Blogger madeleine said…

    hjemme fra kenya nå, william. hjemme nå. og da forbeholder jeg meg retten til å være en gretten drittsekk. særlig ute blant folk jeg ikke kjenner.

     
  • At 2/3/07 14:10, Anonymous Rebella said…

    Du skulle bare visst du Lenny. Da jeg satt på banen på vei til toget til moss på onsdag, satt jeg meg ved siden av en tilfeldig afrikaner, alle andre steder var opptatt. Jeg hadde med meg den fine afrika bag/veska vi kjøpte og det første som skjer etter at jeg setter meg ned, er at fyren spør: "Where have you bought that bag?" Morsomt, tenker jeg og svarer med et smil. Kenya! (Jeg er i Afrika modus.) Jeg forteller at jeg akkurat har kommet hjem fra en tre ukers tur i Kenya, han sier han kommer fra Gambia og der var samtalen igang. Han spurte hvorfor jeg var der og jeg sa det var en skoletur. Halvt misjonstur og halvt ferie. Han lurer på hva slags skole, jeg sier en bibelskole her i Oslo. Han lurer på om vi får lov å lese i koranen der, jeg sier at, Ja, vi kan hvis vi vil, men vi tror ikke på den som riktig. Jeg sier at jeg er kristen. Han sier at det er bra. Vi går begge av på jernbanetorget og han løper får å rekke et tog. Jeg smiler. Det er sånn det skulle ha vært bestandig tenker jeg.
    Fortsatt afrika modus.

     
  • At 2/3/07 15:02, Blogger madeleine said…

    men alle vet at nordlendinger ikke er afrikanere. dog, har du ikke hørt om disse frittgående voldtektsmennene? de var afrikanere. pass på, sier jeg bare. :P

     
  • At 2/3/07 15:07, Anonymous Rebella said…

    (Ja, jeg vet det er skrive feil der, du trenger ikke påpeke det Lenny-bear. :P Haha!)

     
  • At 2/3/07 15:09, Anonymous Rebella said…

    Negative Madeleine popper fram ser jeg. Hva har jeg sagt om at du er så opphengt i mulige voldtekstmenn over hele? Hva?

     
  • At 2/3/07 15:10, Blogger madeleine said…

    hva? HVA? *skule på*

     
  • At 2/3/07 15:13, Anonymous Rebella said…

    Du vet akkurat hva jeg snakker om.

     
  • At 7/3/07 18:17, Anonymous Carita said…

    Jeg skal si deg noen ting om nordlendinger, samer og afrikanere...
    i sommer var pappa i finnmark med en kompis. kompisen er ikke nordlending, men han er gift med ei nordlending. Ihvertfall... da de var der oppe kom de forbi et hus, og da skulle kompisen til pappa absolutt hilse på han som bodde i det huset fordi han hadde sett ham på TV en gang. Pappa var overlykkelig for at det ikke var noen hjemme.

    det er utrolig koselig å prate med folk selvom man ikke kjenner dem... åssen skal man ellers bli kjent med folk??

    og en ting til
    samisk tid = afrikansk tid...
    samisk/nordnorsk gjestfrihet = afrikansk gjestfrihet

    da jeg skulle hjem fra finnmark sist måtte vi finne ut når bussen til alta gikk, og da ringte de faktisk hjem til han som skulle kjøre bussen klokka ti-elleve på kvelden.
    fantastisk kultur i nordnorge :)

     
  • At 7/3/07 21:27, Blogger madeleine said…

    carita: jeg tror deg, og synes også det er bra å prate med nye folk. men når man har på hodetelefoner, er det ofte for å stenge verden ute. og jeg lover deg. denne nordlendingen var irriterende.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker