madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, juni 28, 2007
negere og Ole Hans
takk Gud for ninja-bull. hun er blitt min klippe.

dette er merkelig, man trodde vel at alle ble mindre rasister av tre uker i kenya. men mine tre uker i kenya i februar gjorde meg kanskje ikke mer rasistisk, men mer direkte. jeg skjønner ikke hva som skal være så galt med å kalle dem negere. joda, jeg kan vel si afrikanere i stedet. og det må vedkjennes; folk lukter forskjellig naturlig etter hvilket kontinent de kommer fra. derfor har jeg sagt opptil flere ganger og i forskjellige sammenhenger; "det lukta neger". ikke som noe negativt, men mer som noe beskrivende.

sist gang jeg sa det var i forbindelse med innflytting til min nye bopel. det lukter eksotisk, utlending, krydret, neger i inngangshallen. lukta fortsetter videre opp trappa, og litt fortsatt i gangen til rommet mitt. men til slutt, når man har kjempet seg forbi alle disse luktene og er trygt plassert på rommet mitt, lukter det ikke noe lenger. det lukter sikkert madeleine, nordmann, europeer og fisk, for alt jeg vet.

på dette stedet, en klassisk studentbolig, deler jeg kjøkken med åtte og bad med en. det verste var selvsagt da å spørre ut dama i skranka om hvem jeg deler bad med. en gutt. skrankedama synes visstnok dette var nok info å gi ut, og hun var antagelig en typisk politisk korrekt nordmann som har gått med "ikke mobb kameraten min"-button i alle år, hun har kanskje til og med et palestinaskjerf hengende hjemme i skapet, og ser på seg selv som inkluderende og integrerende. hun har sikkert vært på backpackertur i både asia og sør-amerika. så da jeg stilte spørsmålet "er han norsk?" sa øynene hennes klart og tydelig "RASIST." hun svarte, litt snurt at det så ut som det, ja, men mellom linjene der lå det også at for all del, navnet sier ingenting og en gutt ved navn Ole Hans kan like godt være fra pakistan som fra norge. skamme seg, skulle jeg.

men jeg og lisa sjekket ut badet. min medbadbeboer bruker tanntråd og kjøper palmolivesåpe. det lover godt.
posted by madeleine @ 19:59  
7 Comments:
  • At 29/6/07 00:19, Blogger KUDi said…

    Jeg selger familien til ninjabull på elkjøp.. søskenbarn fra rogaland og sånn.. ganske populær den slektå..

     
  • At 29/6/07 01:18, Blogger madeleine said…

    ninja-bull er one of a kind, kan du si, så det er jammen godt hun er min. men bull-slekta er fin den, så bra at andre har oppdaget det også :)

     
  • At 29/6/07 17:47, Anonymous Anonym said…

    Madeleine. Du tusler ikke på bibelskole til daglig lenger. :(

     
  • At 29/6/07 21:32, Blogger Lisa Marie said…

    Det var luksus med to etasjer. Er glad jeg hadde Lars til å hjelpe meg med flyttinga (pluss resten av familien). Hvordan går det på Meny?
    Og hva sier du hvis jeg kommer med 4222, 4664 og 4197?

     
  • At 29/6/07 22:30, Blogger madeleine said…

    lisa. 4222 har jeg ikke mye kjennskap til ennå. men 4664 - klasetomater/smakstomater, 4197 - jordbærkurv.
    så meny går okå.
    men jeg savner oslo. og deg. og alle. møkk.

    og nei, anonym. jeg tusler ikke på bibelskole til daglig lenger, men siden jeg fortsetter å tusle på bibelskole daglig til høsten, vet jeg ikke om jeg gidder å skifte noe videre. du får følge med i neste episode.

     
  • At 1/7/07 00:08, Blogger Lisa Marie said…

    avocado. vet ikke om sørlandet er rare, men det er en av de tingene jeg selger mest av:P
    og i dag har jeg skrevet under leiekontrakt. har fått meg leilighet på gjøvik! når kommer du til oslo igjen?

     
  • At 1/7/07 00:19, Blogger madeleine said…

    neppe med det første, og ei heller med det andre... ser i grunn ut som om det ikke er håp for hele juli. og i august kommer jeg nok til å være nokså innstilt på å jobbe en del i begynnelsen, og så begynner skolen 22.august, tror jeg.
    fortell meg mer om leiligheten! bilder og slikt? kanskje på fb.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker