madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, juni 05, 2007
sudoku my ass
etter min korte middagslur, sjokkerende nok før middag, gikk det plutselig opp for meg at det er kodeløsingen som driver oss. det er en grunn til at sudoku fortsatt holder stand etter to år i vinden. det er en grunn til at da vinci-koden ble bestselger av dimensjoner. vi elsker å løse koder. kanskje for å bevise for alle rundt oss at vi er smartere enn flertallet - selv om akkurat det ikke går helt opp i opp. alle kan ikke være bedre enn flertallet.

og den største koden, som alle sliter med å forstå seg på, er selvsagt dette med kjærlighet. det blir som sudokuen som aldri går opp, etterhvert som tiden går. og hver gang du føler at du kanskje har fylt en rute, skjønt litt mer, passer det ikke inn likevel.

det verste er selvsagt når sudokuen går deg på nervene - desperasjonen fyller deg opp til randen og du tror at den eneste løsningen er å gjette. 50/50-gjetting blir ikke for langt ut på jordet det? så du antar, at siden tallet i ruten enten er 4 eller 7, så er det ikke for drøyt å gjette på at det er 4. og det er jo selvsagt det verste du kan gjøre i krig og kjærlighet og sudoku. aldri gjett.

men så blir du gående å gnage på det. og det er vel strengt tatt det som holder oss gående, på mange måter. håpet om at du en dag skal klare å knekke koden. finne en som passer. en som er verdt å satse på.
posted by madeleine @ 17:33  
6 Comments:
  • At 5/6/07 21:32, Anonymous Thomas said…

    I slike situasjoner lærer man at man burde spilt mer sjakk når man var liten.

    "Hvis det skal være 4", må man tenke, og så må man tenke så mange tall framover at man er sikker på at det ikke kan være 7.

    Til slutt kommer man, som sagt, ofte fram til at man ikke spilte nok sjakk som liten, fordi man har tatt feil. Da må man viske ut hvis man bruker blyant, eller stryke over hvis man bruker penn. Visk ut nok ganger, og arket revner. Stryk ut nok ganger, og det blir ikke plass til flere tall i ruta.

    Enkelte SuDokubrett har jeg bare gitt opp. Jeg har bestemt at de ikke kan gå opp.

    Nå har jeg skrevet altfor langt.

     
  • At 5/6/07 23:47, Blogger madeleine said…

    nå har du skrevet altfor langt, thomas. og hengt deg litt for mye opp i sudoku.

     
  • At 6/6/07 18:49, Anonymous Anonym said…

    Dette skulle du skrevet før! Fasitsvar på årets nynorsk-eksamen, jo. "Hvorfor er vi så opptatt av mysterier? Nevn eksempler". En annen oppgave handlet om dette med kjærligheten.
    Bra jobbet! :)

     
  • At 7/6/07 01:31, Blogger wilfu said…

    Madeleine, Madeleine, Madeleine - det er en ting som virkelig gnager inni deg, dette her? Da tenker jeg ikke på sudoku'n.

    Dette går så bra, så bra. Og du veit hva jeg sier - det finnes nok av bra mannfolk i l'Afrique.

     
  • At 7/6/07 06:28, Anonymous Thomas said…

    Du har helt rett. Har du også skrevet langt nok?

     
  • At 7/6/07 14:00, Blogger KUDi said…

    Eg har ikkje skreve langt nok.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker