madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, august 14, 2007
no matter what you think you are -
- you're no long distance man.

hele livet mitt har jeg vært forelska i denne byen. det er noe med magien. oslomagien. at de har så mange gater at de må bruke kreativiteten for å finne på navn. alle menneskene. alle språkene. alle bøkene, alle lydene.
det begynte som en avstandsforelskelse. årlige besøk hos besteforeldre - når vinduet på gjesterommet sto oppe om natta og bilene utenfor dysset meg i søvn. å kikke over karmen på det samme vinduet på natta når alt var mørkt unntatt lysene. eller å sove i bilen på vei innover, og våkne i det man nærmet seg målet - og de samme lysene. i tusentall. men så varte det lenge før vi kom tilbake, og alt jeg kunne leve på var minnene.
parallelt med min selvstendighet og alder ble besøkene hyppigere. særlig når jeg ble ung og radikal og måtte til byen for å delta på møter, konferanser og lignende. forelskelsen ble dypere. jeg følte det var gjensidig - byen viste at den likte meg, meg også.
til slutt flyttet jeg dit. og det var ikke tvil. det var ekte kjærlighet. jeg elsket byen, byen elsket meg.
men, som i alle romantiske filmer måtte det gå galt. det var til og med jeg som gjorde det fatale. jeg dro til en annen by den sommeren. en mindre by, lenger mot sør. sjarmerende, javisst, men kanskje litt dum? den lille byen hadde ikke mer å tilby meg enn minnene fra før, noe som virket fristende nok i begynnelsen - men etterhvert innså jeg at det var noe riv, ruskende galt. jeg angret. jeg ville, jeg måtte tilbake til byen jeg elsket.

og etter et flyktig brudd, venner vi nå oss til hverandre igjen. men vi vet begge at dette er noe som varer. at dette er noe å satse på.

(takk til thomas for å få Ninja-Bull koblet til det store indernettet.)
posted by madeleine @ 17:14  
4 Comments:
  • At 14/8/07 19:52, Blogger Lisa Marie said…

    Hvis du kaller rommet ditt for mellomrommet hva skal jeg da kalle mitt krypinn? :P Begynner å få ting på plass nå og jeg har en skuff under senga, så det er bare å komme:P Men savner Oslo litt. Selv om ikke Gjøvik er stort klarte jeg å sykle meg vill i går. Jeg pustet lettet ut (litt anpusten også, kanskje) da jeg endelig så elkjøpskiltet som var målet for turen!

     
  • At 14/8/07 22:18, Blogger madeleine said…

    hehe. ser for meg en forvirret lisa på sykkel i gjøvik. hehe. fant du noe på elkjøp? hva med mummihuset? lisaland? house of the rising sun? huset på prærien? en leilighet til besvær?

     
  • At 6/9/07 17:16, Blogger KUDi said…

    og stavanger?

     
  • At 6/9/07 17:21, Blogger madeleine said…

    hva med stavanger? stavanger kan aldri, aldri, måle seg med oslo.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker