madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
onsdag, september 26, 2007
livet er en lek
skriv en stil med tittelen "livet er en lek", later denne bloggposten til å bunne i. men nei. dette kommer bare av en underlig, plutselig aha-opplevelse.

for alle kjenner uttrykket. jeg kunne begynt å diskutere det, jeg kunne foreslått at livet var en jahn teigen-sang, en dans på roser, en melkesjokoladeplate, et pledd, en avis, ja, man kan vel egentlig finne på det meste. men så gikk det opp for meg at det faktisk er noen som tar dette bånnseriøst. det er bare litt forskjellig hvilke leker man leker.

jeg var på hyttetur med tolv vakre mennesker i helga. tolv unike. jeg stortrivdes, og det så veldig til gagns. likefullt - man får aldri umiddelbar oversikt over både seg selv og tolv andre når man for eksempel skal ha opptelling. min venn ole prøvde hardt, og klarte seg nesten, særlig i kaffe/kakao/te-utdeling. mens vi andre slet, og etter halvannen dag gikk det opp for meg hva vi faktisk gjorde. vi lekte kims lek. du vet, den leken hvor du ser mange ting, så blir de dekket til, og en ting fjernes. etterpå får du se alle tingene om igjen, unntatt en, selvsagt, og må finne ut hva den ene var. overført til hyttetur - hvem ligger fortsatt i senga, det er en ledig plass ved bordet?

syvsoveren var selvsagt thomas. jeg har lenge lurt på (misforstå meg rett) hva det var med thomas. av og til er han helt stille, men andre ganger kan han legge ut i både det vide og det brede om sine refleksjoner. og da jeg spurte ham et nokså enkelt spørsmål som når han hadde fødselsdag, fikk jeg jammen ikke svaret før helga var over. antagelig mest for å erte meg. og det var da det slo meg. thomas leker ikke lov å si ja eller nei-leken. du husker den? man skulle svare fort, på ja- og nei-spørsmål, uten å si verken ja eller nei. en fryktelig lek, med andre ord.

jeg har flere venner. noen leker slå på ringen (med særlig vekt på "slå på hvem du vil", og helst med Bibel som slagvåpen), andre leker ikke trå på streken, eller for den saks skyld trå på streken, bro, bro, brille - der alt handler om å velge side, gjemsel, sant eller usant (hva er løgn?) eller knutemor.

hvilken lek er ditt liv?
posted by madeleine @ 13:25  
3 Comments:
  • At 26/9/07 19:19, Anonymous Thomas said…

    Del 1: Kjærlighetssorg.

    Del 2: Markeringsbehov kombinert med en uomtvistelig overbevisning om at jeg alltid har rett.

    Nå var jeg ærlig, nå. Så. Hvilken lek leker du?

     
  • At 26/9/07 19:56, Anonymous Anonym said…

    Hva mener du med å bruke bibel som slagvåpen? *Skulepå*

     
  • At 26/9/07 21:37, Blogger madeleine said…

    thomas: det lurer jeg også på, men jeg har funnet ut at det er lettere for alle rundt meg å sette fingeren på leken min enn meg.

    rebølla: nei, nå kan du lure.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker