madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, september 17, 2007
madeleine forklarer ting en gang for alle
muligens en uendelig serie, tiden vil vise.

i dag: hvorfor madeleine ikke prater sørlending

mamma er fra grimstad, pappa er fra oslo. da mamma møtte pappa, la hun fort om til bokmål for å gjøre seg forstått. hun legger fortsatt om tilbake til sørlending om hun prater med likesinnede, men ellers er hun blitt veldig flink på bokmålet. så fikk mamma og pappa mine to storebrødre og meg her i oslo. etter at jeg hadde levd mitt første halve, forøvrig lykkelige år her, flyttet vi til fevik, utenfor grimstad. der snakker alle som thor hushovd og dag otto lauritzen. eller en blanding. "alle" inkluderer da alle tanter, alle klassekamerater og alle naboer. nesten. for det merkelige var jo, at vi i vår lille familie pratet østlending, eller bokmål, og generelt ble best venner med de som pratet likt som oss. mine bestevenner opp gjennom hele barneskolen, ungdomsskolen og videregående har generelt ikke pratet sørlending. det har vært østlendinger, drammensere, trøndere, hallingdøler, og også en del som har vært like språkforvirret som meg og mine brødre.

så jeg lærte meg aldri å skarre på r'en. det ble aldri naturlig for meg å si "e" i stedet for "jæi". og om det var krangel om plassen i klassen, og alle andre sa "ti mé" (klarer ikke finne noen direkte oversettelse, men "jeg vil" er ganske nært), sa jeg trofast "ti mæi", selv om det hørtes teit ut. dog har jeg plukket opp noen ord.

å ligge - ligger - lå - har lôgge
å sitte - sitter - satt - har sôtte
å gidde - gidder - gadd - har gôdde
også sier jeg ikke huske, dette setet festet med to eller en snor som man svaier frem og tilbake på. jeg sier rônse.

og dere kan begynne å denge meg huden full for å si noe slik, stygge, ikke-eksisterende ordet, eller dere kan være glade for at jeg, til tross for at det meste burde peke dithen (med unntak av to sterkt motarbeidende foreldre), IKKE sier "du" i stedet for "deg" (dialekt, my ass.). så kan dere elske meg for den jeg er.
posted by madeleine @ 19:03  
1 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker