madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, oktober 02, 2007
gokk
åpenbart trives jeg her. i gokk. eller, så er jeg bare et uskyldig offer. men det har seg faktisk slik at jeg i løpet av de siste tre årene har økt frekvensen for uttrykket "jeg er i gokk" eksponentialt. fordi jeg stadig oftere har befunnet meg langt unna denne beryktede sivilisasjonen.

og jeg veit ikke hva det er. det er i hvertfall ikke naturen. jeg liker naturen sånn helt middels. eller, for all del, den er fin og sånn, men jeg får fort nok av den. etter tre fjell og en foss er jeg ferdig med naturen en stund. etter en sommerdag på svaberget med strålende blått hav holder det. samme i afrika. det andre flate treet (du vet, afrikatrær. flate, på en måte. tenk løvenes konge.) var ikke like gøy som det første. den tiende løven var på ingen måte like barsk som den første.

og det er overhodet ikke avstanden til alt jeg liker. å måtte kjøre til butikken er kjedelig. å måtte kjøre langt til butikken er desto kjedeligere.

heller ikke alt det et lite bygdesamfunn gjør med en. det liker jeg ikke, ikke.

men noe veit jeg at jeg liker. jeg liker at jeg kan gjøre noe med bygdesamfunnene, i stedet for at ingen merker at du fins, slik som det er i oslo. med mindre du har et ekstremt sterkt markeringsbehov. mitt er bare middels sterkt.

og jeg liker stillheten. ja, jeg gjør faktisk det. noe med at jeg veit jeg er aleine. uten tvil. fordi du hører det. du hører ensomheten.

derfor har ikke jeg så mange issues med å eventuelt flytte til finnmark for å slettte litt studielån. men vi får se hva som skjer. jeg veit i hvertfall ikke.
posted by madeleine @ 19:33  
13 Comments:
  • At 2/10/07 20:08, Blogger Lisa Marie said…

    kom til gjøvik! her er det digg:)

     
  • At 2/10/07 20:54, Anonymous eva said…

    whatthe? finnmark? først afrika og så finnmark?
    e du gal!!?

     
  • At 3/10/07 11:58, Blogger madeleine said…

    lisa: aldri. eller, kanskje snart! har huket av to helger, jeg må bare dobbeltsjekke, for tror egentlig den ene er nokså opptatt. men I come back to you.

    eva: jeg bare sier at jeg ikke har noe problem med å forestille meg å bo litt i ingenmannsland (=finnmark) og samtidig spare penger på det.

     
  • At 3/10/07 21:06, Blogger Thomas said…

    Jeg syns vi skal samle en hel vennegjeng om en fem-seks-sju års tid, starte et kult og nyskapende firma som har bruk for alle utdanningene våre, flytte hele skiten til Finnmark og ta med oss alle menneskene. Da tror jeg Finnmark hadde blitt mye kulere.

    Noen gode forretningsidéer?

     
  • At 4/10/07 10:07, Blogger madeleine said…

    jeg har en genial, da. men vi mangler frisør. den handler om å konstruere en frisyre, veldig simpel, men veldig typete. også sveiser vi på en lapp i håret som sier at de har vært hos oss. også koster den selvsagt veldig mye. dermed kommer alle til finnmark for å få det aller siste i hårmoten, og vi tjener fett.

     
  • At 5/10/07 00:12, Anonymous Carita said…

    Ja! dra til finnmark! har sånn ca planlagt to år der etter sykepleien, og vurderer å jobbe der et par år etter det igjen for å få orden på studielånet, og fordi det er dødsfint der!!

    gleder meg sånn til å bli ferdig med sykepleien og flytte litt nordover.
    blir i <3 alta <3 regner jeg med :D (hvis dette blir noe av)
    *sukke* hadde vært kult hvis det plutselig var fler enn bare meg der gitt...

     
  • At 5/10/07 09:48, Blogger madeleine said…

    hehe... jess. som sagt, jeg har ikke så store issues der. så vi ser den an om noen år. først kenya.

     
  • At 5/10/07 15:29, Blogger Simon said…

    Jeg er ikke kjent for å trives i varmen, men har du vært i Finnamk på vinteren? Eller sommeren? Det er mye vær og lite av det er faktisk behagelig. Jeg har ikke mye tilovers for minioriteter som krever ting. Men Finnmark kan vi glatt gi til samene eller hvem som vil ha snø og is 70% av året. Flytte til Finnmark? God ide? Deg om det.

     
  • At 5/10/07 18:53, Blogger madeleine said…

    meg om det.
    jeg sier ikke at det er en plan, jeg bare sier at jeg er en av de som kunne ha gjort det. for det er så mange som vil si at de ALDRI ville gjort det.

     
  • At 5/10/07 19:22, Anonymous Carita said…

    det er sant!

     
  • At 9/10/07 12:09, Blogger Simon said…

    Nåja, det er egentlig ikke klimaet eller naturen, hva med menneskene? kronisk høye på karsk og reinsdyr. Med gode gloser som "hestkukk" og andre verbale gullkorn. Kan du leve i totalt avkall på fornuftige mennesker? Jeg sier ikke at alle som blir føtt i finnmark er denne steriotypen, bare de som blir igjen der oppe.

     
  • At 22/10/07 11:38, Anonymous Anonym said…

    halais,

    tenkte bare å opplyse deg om at "gokk" e et skjelsord som søringan bruker om plassa som ikke e nok siv for demmers verdensoppfatning. Uten å lag noe stor greie ut av det, vil æ bærre sei at gokk betyr helvete, eller en plass som ikke e tiltænkt mennesker.

    Ellers for du ha en fin dag

     
  • At 22/10/07 20:13, Blogger madeleine said…

    det er mange fine slike. som at "å gi blaffen" kommer fra "å gi blanke faen", eller at "pokker" er stygt fordi det kommer fra "poker", som alle vet at er synd og skam.

    jeg velger å gi blaffen i det, i grunn.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker