madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
lørdag, oktober 06, 2007
piss Christ
jeg har en bok jeg skriver i på skolen. jeg ville gjøre den fin, så jeg lagde en liten collage på baksiden, og på forsiden ville jeg ha et fint bilde av Jesus. jeg tenkte på en måte at det ikke skulle være så vanskelig å få tak i, men sleit likevel med å finne et jeg likte. det er klart jeg burde ha blitt litt mistenksom da jeg fant et fint et på tronsmo, byens radikale bokhandel, men jeg fant et fint, og kjøpte det. det pryder altså nå min forside på notatboken min, og jeg liker det veldig godt.

likevel, via fjorten saker fant jeg nå nettopp ut at dette ikke bare er et bilde av Jesus på korset, det er visstnok det tidligere (typ 1989, før jeg kunne skrive og lese) svært omdiskuterte piss Christ. et bilde av et krusifiks som blir senket ned i et glass med kunsterens egen urin.

men jeg tror det går greit, egentlig. selv om jeg kanskje trivdes bedre med å ikke vite nettopp dette, er jeg så lei av at Jesus skal være slik og slik. akkurat sånn som kristne har idyllisert bildet av Jesus på korset, til en koselig greie, splitte mine bramseil, det var ikke koselig. derfor trenger vi filmer som passion of the Christ, ja, han ser ut som en kjøttkake til slutt, men det gjorde da vitterlig de som ble korsfesta også. og jeg tror Jesus er overalt i dag, ikke bare i kirka eller på fine, rene steder. og å illustrere dette med Jesus i tiss, er kanskje litt på kanten, men bra likevel. fordi det utfordrer meg. jeg tror Jesus står sammen med de som har det drit. midt i driten. haha.

og føl dere fri til å sitere meg, for det er bånn seriøst.
posted by madeleine @ 21:38  
5 Comments:
  • At 9/10/07 12:17, Blogger Simon said…

    Enig der, er det noen som trenger å bli pisset på så er det kristus. Føler at all verdens synd og Guds verde ikke var nokk for han. Han bør helt klart senkes ned i glass med kunstneres urin reglemessig, slik at vi minnes hans offer for oss på korset på en mer jordnær måte.

    :P

     
  • At 9/10/07 14:42, Blogger madeleine said…

    det er ikke alle som verdsetter sarkasmen din like høyt som meg.

     
  • At 9/10/07 17:59, Blogger Simon said…

    å, ikke det? hvem klager?

     
  • At 9/10/07 18:03, Blogger madeleine said…

    problemet er jo at det fleste har gitt deg opp, og tenker bare "det er bare simon andreas". så de klager ikke. i tillegg er du skummel i førsteinntrykket. og det veit du.

     
  • At 9/10/07 19:54, Blogger Simon said…

    hva har førsteintrykket med det hele å gjøre?

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker