madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, oktober 25, 2007
østkantens pøbelvelde
før var jeg mer seriøst pøbel, nå er jeg mer bare skjult. og som jeg sier, det er bedre å være bare skjult enn bare thomas.

men til tross for at jeg titulerte meg selv som en pøbel, ja til tider også som en øksemorder over lengre tid og av og til fortsatt kan finne på å si det, må jeg innse sannheten; mitt oppsyn er ikke umiddelbart fryktinngytende. eller pøblete. når en bussjåfør sier, og sikkert prøver å være snill; "do kan ikke vare gammel. do vare femten, njaaaa, seksten år?" og jeg beklager meg med at jeg vet det ikke ser sånn ut, men at jeg nok er tjue likevel. eller når folk tar meg for å være jevnaldrende venninne med femtenåringer, for ja, det skjer. da skjønner jeg at her må noe gjøres.

min mamma, verdens beste, har lært meg at det er en farlig verden vi lever i, og at jeg må være forsiktig, særlig når jeg beveger meg i byen. ikke bli med ukjente menn hjem, holde et øye med drikka mi om jeg er ute, og generelt passe på å ikke bli overfalt, knivstukket, voldtatt, drept og kuttet opp i biter.

jeg begynte min beskyttmegselvkarriere i su, på kurs med feministisk selvforsvar. det går ut på å skade overfallsmannen, og jeg likte det. hvis jeg ser blankt bort fra at selv med rette teknikker innøvd, er en liten pike fortsatt liten, hadde det også veldig mange gode huskeregler (spark hardt! si NEI, ikke skrik, rop, bruk all stemme du har.).

så flyttet jeg til byen, og måtte i større grad forberede meg på å beskytte meg selv i faktiske situasjoner. å prate med noen på telefonen er visstnok et dårlig triks, har jeg lest, og siden jeg verken har alarm eller pepperspray for hånden, står jeg igjen med ett par alternativer som kanskje ville ha fungert.

1. barsk kjæreste. eller kjæreste generelt. eller en kompis som har stor interesse av å følge meg hvorsomhelst etter skumringen. må gjerne ta på sinnablikket når han er ute og passer på meg.

2. rottweiler, pitbull, schäfer, doberman. skummel hund. skummel hund med pigghalsbånd. skummel hund som elsker meg, men hater alle skumle inntrengere, som instinktivt forstår om dette er en venn eller fiende. eneste minuset her er at jeg ikke tåler slike. og katter fungerer særdeles dårlig i tilsvarende posisjon.

så hva gjør jeg? jo. jeg satser på sinna-jeg-er-selvstendig-og-sterk-blikket. dette kompletteres kanskje av mitt dødninghodebelte, eller skinnjakka. ofte skinnjakka. og desto bedre; om jeg hører på tøfftøfftøff musikk. da lager jeg grimase etter musikken. for tiden: gatas parlament med asfaltevangeliet, holdning over underholdning og østkantens pøbelvelde. og jeg føler meg tøff. drittøff. uten pyjamas.
posted by madeleine @ 00:28  
8 Comments:
  • At 25/10/07 05:27, Anonymous Thomas said…

    Yeah yeah - it sucks to be me. Men: D'e itjnå som kjem tå sæ' sjøl!

     
  • At 25/10/07 08:45, Blogger Simon said…

    Godt å se at du holder det nede med gatas, fin fint med litt god sosial komunistis innsprøytning inn i de ellers moderate kristen dagene. PS, jeg tror du kan få kjøpt pepperspray på de litt sære butikkene med sørstatsflagg og gode greier enda. Kan hede det er enda mer effektivt en sinna Gatas grimaser. Uansett, pass på deg selv.

     
  • At 25/10/07 15:38, Anonymous Thomas said…

    Ikke hør på Simon. Hvis du skal kjøpe pepperspray, syns jeg jaffal du skal prøve den på deg sjøl før du vandrer rundt med den i veska.

     
  • At 25/10/07 20:57, Blogger madeleine said…

    så, thomas, om du skulle velge mellom pepperspray i øyne eller hardt, og jeg mener hardt, spark i skrittet, hva ville du endt opp med? jeg er for å skade overfallsmenn, og synes ikke noe om å gjøre det på en vennlig måte. husk at jeg også tror på helbredelse i Jesu navn.

     
  • At 26/10/07 02:30, Anonymous Thomas said…

    Skal du gå rundt med et våpen i veska bør du vite konsekvensene av at du bruker det, mener jeg. Og det får du ikke vite på noen annen måte enn å prøve sjøl. Jeg har sniffa litt CS-gass sjøl, vi snakker ikke piece of cake når det gjelder sånne ting.

    Sjølsagt har du rett til å forsvare deg. Men risikoen for at du bruker pepperspray unødvendig eller mot noen uskyldige er uendelig mange ganger større om du har den lett tilgjengelig. Det er en grunn til at det ikke er vanlig med bevæpnet politi i Norge, det skyldes omtrent samme logikk.

    Og det hadde vært et vanskelig valg. Første innskytelsen jeg fikk var at ballesparket hørtes minst jævlig ut. Og jeg digger ikke ballespark.

     
  • At 26/10/07 15:04, Blogger Simon said…

    Hva enn Thomas, du virker for meg som totalt inkapabel til å se ting fra flere sider. Madde er ikke i samme fysiske situasjon som vårt politi. Og det er grunnen til at hun burde kunne gå med litt spray på seg. Hva din sniffing av CS gass anngår så føler jeg at det sier mer om deg som sniffer det enn noe annet.

    Hva prøve sprayen på seg selv anngår så er det veldig lite smart. Da de fleste peppersprayer ikke vil fungere 100% etter bruk.
    Hum, skrotnisse...

     
  • At 27/10/07 01:36, Anonymous Thomas said…

    simon: Er jeg ikke i stand til å se ting fra flere sider når jeg peker på en side ny side av saken?

    Den fysiske situasjonen er forskjellig, men heldigvis er vi i stand til å abstrahere.

    Sånn jeg har oppfatta det har de fleste som har vært i en situasjon hvor de kan komme til å måtte bruke CS-gass mot andre mennesker måttet prøve den sjøl.

    Og det finnes da vitterlig flere enn en sprayboks av dette våpenet.

    Skrotnisse kan du være sjøl =)

     
  • At 27/10/07 16:49, Blogger The Ant On The Shelf said…

    Du er fortsatt pøbel.

    p.s PEpperspray er igrunnen ikke noen good idea fordi overfallsmannen kan bruke den MOT deg...

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker