madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
søndag, november 04, 2007
fakta om deg
om du har reist kollektivt i oslo og/eller akershus i løpet av oktober, er det muligheter for at du har sett en plakat hvor det står "vi vil snakke med deg", som omhandlet en spørreundersøkelse på vegne av nsb, sl og oslo sporveier. uansett. jeg var en av "vi". jeg har altså reist rundt i oslo og akershus i hele oktober og spurt kollektivreisende spørsmål om reisen deres og billetten.

siden jeg er en slik en som liker statistikk, har jeg kontinuerlig holdt en viss føling på hva jeg opplever i det store bildet. hvilke trekninger kan jeg dra ut ifra slik jeg opplever intervjuene, og hvilke svar jeg får, uten at jeg teller, men hva jeg føler at undersøkelsen indikerer. jeg har totalt sett intervjuet kanskje rundt 800 personer. tror jeg.

med andre ord, hvis du er en slik en som reiser kollektivt i oslo og/eller akershus, så veit jeg litt om deg. og i grunn tror jeg alle vil vite hva jeg veit om dem. dette har jeg funnet ut:

rasisme
en del med tydelig utenlandsk opprinnelse kunne ikke språket. dette gjaldt særlig asiatiske damer og polske (østeuropeiske) menn. afrikanere kunne ofte snakke litt, og var generelt veldig blide, og veldig åpne for å svare. utlendingene - hvis jeg trekker fra de som ikke snakket norsk - var mye mer åpne for å svare på spørsmålene mine, i forhold til nordmenn.

kjønn
damer og menn har vært rimelig jevnt fordelt på om de ville svare eller ikke. på bussene i akershus var det tydelig flertall av kvinnelige passasjerer, mens på for eksempel bussen ut til telenor fornebu var det en del flere menn. sånn ellers lå vel nivået totalt sett på 60% kvinner og 40% menn. og blant dem som ikke ville svare på spørsmål, kom de mest snerpete fra den feminine gruppen.

vestkant østkant
fordommene ble på mange måter bekreftet. vestkantingene over tredve holdt seg hovedsaklig på sin side av byen - cc vest fremfor oslo city. østkantingene tar mer plass utover hele byen, men beveger seg også opp mot lillestrøm og ut i akershus. vestkantingene kaller fortsatt t-banen for "trikken", og er i høyere grad opptatt av å legge opp til en perfekt bussrute for sin egen del - slik at de kunne slippe å bytte.

humør
folk var aller blidest på trikken - uten tvil. der var de mest velvillige til å svare på spørsmål, og i tillegg var de i godt humør. deretter kom de betjente vognene på toget, hvor folk i stor grad var pratesalige. bussen var helt normal, verken opp eller ned, og på bunn har vi tydelig t-banen, hvor folk overhodet ikke ville prate - med unntak av noen få, vennlige sjeler, og månedskortvognene på toget. der var de rett og slett sure, og satt som sild i tønne og så på hverdagen med dystre blikk. det bør vel også nevnes at jeg bare hadde én trikkevakt - på nittentrikken mellom majorstua og ljabru, frem og tilbake i fem timer, og at jeg kun reiste én tur med t-banen, linje fem fra stovner til byen.

miljø
på slutten var det tre spørsmål; har du førerkort til bil, har du bil, hvorfor bruker du ikke bilen. av svaralternativene (man kunne velge tre) på det sistnevnte var miljø et valg, og jeg vil anslå at kanskje rundt halvparten trakk inn dette som et hovedmoment. det var desto større andel som brukte mangel på parkering i byen som et argument for å bruke kollektivt.

snikere
i akershus er det nokså vanskelig å snike, men jeg har vært ute for en del utgåtte billetter, både i oslo og akershus. jeg har vært ute for to personer som sa rett ut at de ikke hadde billett. dette var på bussen, i oslo. men så tror jeg kanskje at flere av snikerne ikke er så gira på å bli intervjuet om kollektivtrafikk i utgangspunktet. uansett, jeg hadde ingen myndighet til å gjøre noe med dem, disse snikerne.

bussjåfører/trikkeførere
ja, flertallet er av utenlandsk opprinnelse. ja, de er menn. men humøret kan være varierende. noen bjeffer, andre ville vite alt om undersøkelsen, andre responderer ikke på spørsmålene mine, mens andre igjen dro slutningen av at siden jeg ikke røyker, liker jeg kjeks, og kastet en kjekspakke til meg. takk.
siden jeg også har erfaring fra trikkeføreren i kardemomme by, vil jeg komme med et lite forslag; hva med en sang? og å dele ut kaker gjør suksess på trikken, alltid. og i grunn, sats heller på trikkelinjer som bare tar et minutt, det er så mye koseligere.

togkonduktører
togkonduktørene var veldig pratesalige. veldig. og når jeg da ikke var fullverdig passasjer, ble jeg et lett offer for prating.

ungdommen i dag
siden jeg kommer fra grimstad, hvor man ikke tar ting ut til det ekstreme, har jeg fått jevnlige sjokk. hvor høyt er det faktisk mulig å stæshe håret? vi snakker tjue centimeter rett opp. og høylytt prating mellom to oversminkede tenåringsjenter om sexliv og kjæresterier og spritblandinger. men ikke bare bertene lever på kanten. gotherne, emoer, kaksegutter, gangstaghettogutter, natur og ungdom-ungdommen. generelt er alle nokså greie, og de bleikeste gotherne er ofte blant de snilleste.


så. har jeg glemt noe nå? er det noe du lurer på om deg selv?
posted by madeleine @ 23:13  
4 Comments:
  • At 5/11/07 06:15, Anonymous Just Maximilian said…

    Har folk sex mens de reiser kollektivt? På doene på toget, for eksempel?

     
  • At 5/11/07 10:02, Blogger madeleine said…

    siden jeg hadde vakter i hovedsak på kortere turer, på max litt over en time, har jeg ikke dumpet borti noen ulumskheter. det skal dog sies at på doen på de nye lokaltogene, som foreksempel går til årnes, er det plenty av plass til å slå ut håret.
    men jeg har ikke sett mystiske "jeg går inn først, så kommer du etter"-opplegg, nei.

     
  • At 6/11/07 08:43, Blogger Simon said…

    mye fordi normenn går rett inn sammen. :) og, folk har sex på tog. jeg passer altid på å ikke sitte for nerme doen når jeg reiser. har hatt et par litt vel støyense opplevelser. :)

     
  • At 14/11/07 10:24, Blogger KUDi said…

    Dette va interessant! statistikk er gøy :)

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker