madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, november 27, 2007
a life lived in fear - is a life half lived
I don't want to die without any scars
- Tyler Durden, Fight Club.

jeg er fostersøster. jess. jeg har en mor og en far som våknet opp en morgen og tenkte "vi vil passe på andre barn, de som ikke har det så lett". eller, jeg vet i grunn ikke om de våknet opp en morgen og tenkte det, for de har tenkt det så lenge jeg har levd. vi har alltid hatt andre barn i huset. oftest helgebasert, annenhver helg, tredjehver helg, og slikt.

da jeg var tretten-fjorten, våknet de faktisk opp en morgen og tenkte "vil vil passe på andre barn hele tida, de som ikke har det så lett". så da jeg var femten fylte vi opp huset med en gutt på ni. og da jeg var søtten, fikk vi to brødre, en på fire og en på sju. nå har de selvsagt vokst, og er per i dag henholdsvis fjorten, åtte og snart elleve. herlige gutter.

mamma og pappa har selvsagt møtt forskjellige reaksjoner på dette, i likhet med meg. noen mener at dette er et flott initiativ og tenker på å gjøre det selv. andre synes det er fint for oss at vi gjør dette, men er flinke til å presisere at de aldri i livet ville ha gjort slikt. og de som er enda mer skeptiske til andres barn, holder vel helst kjeft og nikker.

"men er de der for alltid, da? blir de hos dere?" "men hva hvis de tar fra dere barna igjen, det ville jeg aldri orket." det er på en måte hovedinnvendingene.

og akkurat det blir jeg litt oppgitt over. det virker som frykten for tapt kjærlighet overskygger gleden i gitt kjærlighet. jeg tenker at hjertet har plass til uendelig mange. jeg orker ikke være redd for å bli glad i folk, selv om det er en fare for at du mister de en dag - sånt skjer.

det handler om innstilling til livet. du kan miste folk nårsomhelst. det er farlig å leve, hvorenn du er. ja, ting faller sammen. men det handler om å leve et liv, eller leve i illusjonen om at du lever et trygt liv.
posted by madeleine @ 20:03  
2 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker