madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, desember 10, 2007
o jul med din dobbeltmoral
har du merket hvordan desemberdagene plutselig går mye fortere? husker du da du var liten, hvordan det var en evighet pluss enda litt til fra en luke til den neste i kalenderen? hvordan det var cirka null bekymringer foruten hvordan og hvada til hvem du skulle lage julegavene dine? resten av desember før den firogtyvende ble i grunn fylt av venting, og hver gang du trodde at det ikke var mulig å vente mer, så måtte du vente. litt til.

jeg er jo en slik en som elsker jula. jul betyr familie og jul betyr kjærlighet. men i år settes ting i perspektiv. jeg stikker til kenya over nyttår. i fem måneder. der trenger jeg særs få materielle ting. eller, ikke i tilsvarende grad som her. samtidig har jeg alt jeg trenger. det jeg ikke har, kjøper jeg. og egentlig blir det bare tøys. alt sammen. særlig konseptet "å tenke ut noe noen andre kan ønske seg". jeg pleier som regel å være fornøyd med to av tyve gaver jeg gir vekk. da mener jeg virkelig fornøyd, her har jeg truffet spikeren på hodet. resten blir ofte halvveis. folk blir glade, det er fine ting, men de hadde klart seg helt fint uten.

det blir bare for dumt. det fins viktigere ting i verden, dere. julas mirakel - gud ble menneske. gud ble menneske for å vite hvordan det er å være oss. gud ble menneske for å ta på seg alt det gale vi gjør mot hverandre - også i jula - og dø som syndebukk. det synes jeg er større. og så har du mange andre ting som er sabla viktig. venner, for eksempel. ta seg tid. i vesten er tid en verdivare. gi den vekk til jul, det blir alltid suksess.
posted by madeleine @ 17:16  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker