madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
søndag, desember 30, 2007
totusenogsju
det kan late til at jeg hiver meg på en bølge, men jeg har faktisk alt mitt på det rene. jeg har oppsummert året flere ganger tidligere - 2005, 2004. 2006 kom seg aldri ut på nettet, men eksisterer i min a3-blokk.

dette ble ekstremt langt. om ingen andre leser alt, kan jeg kose meg med å vite at det er godt å ha det nedskrevet for min egen del. det skal også sies at hvis du føler du mangler noen puslespillbrikker, kan det være du finner de her.

januar løp i fra meg, men jeg rakk heldigvis å feire bursdag med nesten alle menneskene jeg liker. tjue år, tjue vakre. frokost (les: kake) på senga med verdens fineste jenter, og på selveste kvelden var det the magic numbers-konsert. fantastiske konserten.

februar dro vi til kenya. fantastisk bra gjeng, med utrolig mange bra folk. vi pratet om Jesus and the Holy Ghost, the Holy Spirit, og så at evangeliet funker i praksis. Gud helbredet folk, og tok bolig i manges hjerter. jeg var likefullt kanskje litt ufokusert på denne turen, noe min dagbok derifra tydelig vitner om. the magic numbers og kent satte soundtracket, noe som uten tvil har røsket i teorien om at kent er et vinterband.

mars ble brukt til å nyte oslovåren, sammen med venner. jeg prøvde lykken på å søke på barne-tvjobb, som jeg ikke fikk. 14.mars var en fin dag å gi opp på, så da gjorde jeg det. så dro vi til skien for å prate om Jesus der. jeg snakket sørlending en hel dag for å få en kompis inn på facebook. og jeg fortsatte å storkose meg på fbo, sammen med alle bra folka.

april brakte med seg påska, og da dro jeg hjem til grimstad, for noen slække dager der. vi var flere venner som hadde vært ute på reise, og i det jeg viste frem mine bilder fra kenya, skjønte jeg at her var det noe mer jeg ville ha tak i. så kom jeg tilbake til oslo og pratet om det, og begynte å vurdere frontier mission. så dro klassen til hedmarktoppen på hamar for å delta på misjonskonferanse, og plutselig kunne jeg ikke lenger skyve fra meg tanken på å ta frontier mission. så der går jeg nå, bibelskole med høsthalvåret i norge og vårhalvåret på misjonsmarken i kenya. mot slutten av april var jeg med på den fredelige delen av demonstrasjonen mot Norges deltakelse i Aghanistan med vakre eva-darling. så kom blitzerne og bråket. ikke et vondt ord om blitzerne forøvrig, altså.

mai tok med seg sola, og jeg stakk på dugnadshyttetur til ytre enebakk, hvor min farmor og farfar har det som er kjent som "hytta". det er nemlig bare én i familien min. grimstadtur for engakamp, å hilse på russe-ida, og ikke minst vakre-idas konfirmasjon. finere femtenåring skal du lete lenge etter. 17.mai ble feiret med brask og bram i tigerstaden. i flunkende ny bunad følte jeg meg som byens prinsesse. jeg lover deg, min bunad er nydelig. vi var en bra gjeng, og det ble lite stress og mye kos. spontanhelg til moss og sverige med rebølla og sandra dee. spontanturer er best. i slutten av mai var det plutselig på tide å arrangere utflytningsfest fra verdens beste kollektiv, noe jeg forøvrig ikke syntes noenting om. men festen kunne jeg like, og en haug med bra folk gjorde at det varte helt til dagen etter.

juni tok med seg varmen, og de siste dagene på finfine skolen ble nøye brukt til slækking på akershus festning og isspising og annet kos, med rebølla, jack sparrow, cacheetah og simon seloten. så var det på tide med avslutningstur, noe jeg heller ikke likte på noen måte, for å splitte en så fabelaktig gjeng var jo noe av det dummeste noen kunne finne på. Herren velsigne deg og bevare deg. derifra og ut og spise middag med spesielt utvalgte samme kveld, for så å dra hjemover. gull-linn therese skulle gifte seg i sommer, og hadde valgt heldige meg som forlover. så utdritningslag måtte arrangeres, et veldig snilt et vil jeg påstå. fort tilbake til oslo for avslutningsprosedyrer der, flytting til kringsjå og slikt. snu leiligheten til en kompis på hodet.

juli besørget hele tre (nesten fire) bryllup for min del. mellom jobbing på meny grimstad, var det først min kjekke bror og hans vakre arnhild som skulle slås sammen. jeg og min andre bror var nesten storslagne revyartister med et langvarig potpurri av barndommens klassikere. så fulgte gull-linn therese opp sammen med sin kristian, hvor jeg holdt en, om jeg skal si det selv, fin tale med hele to frida med hjertet i hånden-referanser. respekt uten kjærlighet! det kaller jeg tyranni. i mellom disse to høytidsdagene dro jeg, jack sparrow, simon seloten og cacheetah til sandefjord og strømstad. de beste dagene på lenge.

august begynte med å følge gardist-ida til garden, med tur til tusenfryd inkludert. vi rocker på fornøyelsesparker. så var det skolestart på frontier mission, litt usikker, men samtidig rolig i hjertet. vinke farvel til gunn-malene som stakk til israel, dra på oppstartstur med skolen.

september gikk i ett. pinse for alle, hyttetur med fantastisk gjeng. fine hverdager, fine folk.

oktober var hurdal, tirsdagspils som fort ble onsdagsfrokost, jobbing med å spørre folk på buss, bane, trikk og tog om hvordan billett de har, hvor de kommer fra og hvor de skal. teknisk museum og gjentatte seiere i geni over en fin en.

november var veldig mye på en gang, men mest sammen med han fine. endelig tid denne høsten til å puste ut, og det gjorde jeg da til gagns. vi oppdaget teater liksom, med mice tro. kjempemorsomt.

desember har vært til å få hetta. en måned til avreise, tjue dager, fem dager. i dag. jula har ikke passet inn oppi dette. jeg prøver å ignorere fakta, og har latt tiden fly med han fine. jula har blitt en tåke av apati, for hver gang jeg føler noe så føler jeg det så innmari. og jeg har vært syk to ganger. stakkar lille. flytte vekk fra kringsjå, som jeg likte ganske godt.


og så kan jeg gi deg en forsmak på hva 2008 kommer til å bringe; fem måneder i kenya fra 4.januar til 7.juni.
posted by madeleine @ 17:31  
5 Comments:
  • At 30/12/07 21:43, Blogger kristin said…

    Jeg gråter like mye av å lese din årsoppsummering som jeg gråt av å skrive min egen. Det er ganske mye, du kjenner jo meg.

    Rekker vi å møtes før du drar? Jeg kan hjelpe deg å gjøre noe praktisk, jeg skjønner det er stressende. Jeg vet ikke når du kommer inn til Oslo, jeg? Har du noe sted å bo? Trenger du å bli kjørt til flyplassen (hulk!)? Trenger du reisesyketabletter eller plaster? Trenger du en klem, i det minste?

    Og du, jeg skal jo til Kamerun i uke åtte. Jeg kan ta en busstur gjennom den sentralafrikanske republikk, Kongo og Uganda og besøke deg? Når man er i nabolaget, liksom! (Eller du kan overbevise Frontier Mission om at du MÅ overvære to kirkeinnvielser i Kamerun!)

     
  • At 30/12/07 22:00, Anonymous Lisalainen said…

    Elsker den tradisjonen din. Har du årets på papir også? Og hvordan ser kalenderen din ut nå før du reiser? Rekker du en liten lunsj med meg?

     
  • At 30/12/07 22:28, Blogger wilfu said…

    Kommer du til å fortsette å blogge i elefantland? Skjønner at det blir vanskelig, liksom, men om jeg har et ønske for 2008 så er det at madeleine fortsatt er skjult.

    Godt nyttår mæddis, kos deg og si ifra hvis du kjører forbi.

     
  • At 31/12/07 03:11, Anonymous Rebølla said…

    Maddis, for å si det sånn; så er jeg glad jeg har vært en del av livet og hverdagen din det året her. Jeg digger deg! Kan i grunn ikke få sagt det nok med ord. Eller sagt hvor mye jeg kommer til å savne deg når du er langt borte. Men, det vet du vel. At jeg kommer til å savne deg. Love!

     
  • At 8/1/08 15:42, Blogger Simon said…

    sending one pice of love :)

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker