madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
lørdag, januar 26, 2008
kveld 20.januar
jeg vet ikke om du har vaert i tunisia eller ikke, men det er fint her, altsaa. til tross for at jeg aapenbart er preget av bildet skapt av media om at alle arabere er slemme folk. og jeg vet ikke helt hvor korrekt det er aa kalle tuniserne arabere, men de ligner, og de snakker og skriver arabisk. og at jeg umiddelbart stempler alle jevnaldrende og eldre gutter som slasker, det er noe med blikket deres, som gjoer at jeg faar oevet meg videre paa aa ikke kikke folk i ّoeynene. holde blikket stramt festet dit jeg skal.

vi bor paa et hotell med port med vakter. vi har frokostbuffet og middagsbuffet, og i dag fikk jeg smake noe mer original kebab enn hva bislett leverer. hotellet er fylt til randen med pensjonister, gjerne britiske og tyske. som jeg sa, jeg har ikke sett saa mange gamle mennesker paa ett og samme sted foer. det er ikke varmt her, men det lukter norsk vaar, og boblejakka henger trygt i skapet - til tross for at tuniserne selv gaar med skjerf, lue og vinterklaer.

noe av det fineste i dag var aa sitte ved medinaen - gamlebyen - og moskeen da bّoenneropet loed det er noe med tonen, melodien som gaar i moll (tror jeg), det hoeres ut som om de lengter. saa kom det menn fra overalt, men langt i fra alle, til moskeen. for aa be. og selv om jeg vet at jeg vet at jeg vet at jeg kjenner sannheten, saa er det noe veldig fint med det hele ogsaa. uten tvil. og boenn er saa lett aa gi beng i, mens for muslimene er det noe av det viktigste de gjoer. og det at den aandelige dimensjonen av livet her i sousse, tunisia, er saa tydelig. saa tilstede, og saa hverdagslig.

benedicte sa det; himmelen foeles naerme her. og tunisia, som foer har vaert et kristent senter, rommer fortsatt gjenklangen av tidligere lovsang. ekkoet runger lenge, uten tvil. man skulle jo tro at lyden stilner naar sangen stilner.
posted by madeleine @ 15:32  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker