madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, februar 18, 2008
salamnatsjo!
14.februar:
vi teller tredje dag i etiopia, yabello. du frister deg kanskje til åuttale byen som jabello. det er feil. man sier javel-å. javel. hersnakker vi hull i bakken-do og dusj som er vann du heller over hodet.men det er greit. vi kjøper vannflasker for tre bir, som tilsvarerrundt to norske kroner. i dag spilte vi ping-pong på gata. jeg rockermye mer bolle i nintendo wii-ping-pong, for å si det sånn.

her skal vi være i fire uker til, men jeg prøver å ta dag for dag. vier koblet på et prosjekt som går ut på å fortelle historier,bibelhistorier, hovedsaklig til borana-folket. boranaene har i alle årvært nomader, men har nå i de siste generasjonene begynt å slå seg nedi byer og landsbyer. samlingspunktet gjennom årene har værthistoriefortelling, du kan sikkert se det for deg; rundt et bål. såtanken er å fortelle dem bibelhistorier. fra begynnelsen, til slutten.ikke bare blir bibelhistoriene sterkere ankret, men mange kommer tiltro. vi har ikke vært ute i landsbyene rundt her helt enda, menbegynner med det i morgen. blir fint å komme i gang med noe merhåndfast.

sånn ellers har jeg kjøpt inn lyseblå konvolutter som skal fylles medfine ord og sendes. kanskje jeg ikke får sendt de med det første, menen gang. så der har jeg bygget opp litt forventning, hos noen av dere.kanskje. uff. og kanskje jeg skuffer. men jeg har mye tid. så.

17.februar:
snakk om misjon som funker. storytelling er ikke bare på boranaenesmåte å kommunisere på, de gjør det relevant. noe de kan knytte segtil. og det er heller ingen tvil om at Guds ord er levende. ei dameskulle gjenfortelle historien som nettopp var blitt fortalt, ogbegynte med å si at hun verken kunne lese eller skrive, men Gud haddeskrevet historien på hennes hjerte.

videre er det søndag, så i dag har vi vært på gudstjeneste. alltid eninteressant opplevelse å være helt, totalt fremmed for språket. selvom Hanna oversatte en del til svensk, blir det ikke det samme. menting er fine. og jeg har funnet ut at jeg går for denne taktikken hvajåling angår; siden det ikke blir hyppig dusjing, er det viktig åDusje med stor D hver gang det faktisk skjer. det innebærer at manetterpå tar på seg veldig rene klær, muligens favorittene, og ikkeminst; sminke. bare for å føle seg fresh. jeg liker den taktikken.

jeg spiller forøvrig broken sword når det er tid til overs, injira -som er en sur lefse/pannekakegreie smaker spy og anbefales overhodetingen fra min side. bananer er veldig godt, og spises i tide og utide.magen er i overraskende god form.

jeg har det fint, men nekter å innse hele konseptet med at jeg skalvære her i fire måneder til, det blir for mye å ta inn. så jeg tar dagfor dag, uke for uke. alltid mer positivt innstilt om morgenen enn omkvelden. også drømmer jeg om sommeren. hele tida, null tøys.

så husk at denne dag må du ta vare på. den forsvinner mellom fingradine nå. en gang vil du savne slitet, da er det for sent å vite - deter du som gjør din dag og tinning grå.
- Louis Jacoby

også tenker jeg at jeg blir i nairobi hele påska. om noen har massepenger, eller, i grunn ikke så masse, det kommer an på hvor jålete duer, til overs, er det bare å komme på besøk. ting har roet seg.
posted by madeleine @ 23:24  
4 Comments:
  • At 19/2/08 14:51, Anonymous Rebølla said…

    Hadde jeg hatt penger, skulle jeg ha kommet.
    Hadde jeg ikke hatt praksis før og etter påska, skulle jeg ha kommet.

    Jeg lover.

    <3 X <3 X <3

     
  • At 19/2/08 16:23, Blogger Håp. said…

    jeg tenker - at jeg ikke har adressen DIN i nairobi og at jeg trenger den

    og så lurer jeg på sånn ca. hvor mye en flybillett til nairobi koster... sånn ca.

     
  • At 20/2/08 19:37, Anonymous Thomas said…

    Jeg lurer på om du og han syke vil være med til Roskilde i begynnelsen av juli.

     
  • At 23/2/08 13:09, Anonymous Anonym said…

    Blogg er en fantastisk oppfinnelse, og du har en unik innstilling til livet. Stolt av deg!

    mamma

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker