madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, mai 13, 2008
eg ser
jeg setter meg gjerne feil vei (altså, mot kjøreretning) på buss og bane og trikk. aller mest buss og trikk, for der er det så få seter som er feil vei.
og så ser jeg på menneskene. jess, akkurat på den ekle måten. jeg ser dem. jeg ser hva de har på seg, jeg teller rynkene, jeg vurderer dem, opp og ned, jeg setter dem i bås, jeg dikter livshistorie, jeg finner ut hvem de ligner på, så tar jeg en liten pause hvor jeg kanskje kikker ut av vinduet og hører litt etter på min nyinnlagte sommermusikkspiller. kanskje jeg bytter sang. men så ser jeg på menneskene igjen. jeg skjuler det ikke, jeg kikker ikke alltid vekk med en gang de ser at jeg ser, nei, jeg prøver å se videre. se til innsida.

ikke bare får jeg ro i sjela av slikt. og dette er meg. jeg syntes alltid mamma var litt sær når vi var på café da jeg var liten, jeg hadde spist opp og jeg så at mamma så på folk. så sa hun at det var få ting som var like deilig som å sitte og bare se på folk. det fant jeg svært rart å tenke. men jeg forstår henne nå. i hvertfall mer. for jeg får ro i sjela av slikt. men i tillegg, har vi det fornøyelige punktet at jeg sporer dem av. noen av dem. de mister helt munn og mæle, helt taket, og veit ikke helt hva de skal gjøre. dette synes jeg er desto gøyere. så da koser jeg meg med det også.

og du har sikkert hørt det før. zulu-folket i sør-afrika hilser hverandre med nettopp det. "jeg ser deg".

og slik går dagene, da.
posted by madeleine @ 23:38  
1 Comments:
  • At 14/5/08 18:58, Blogger Håp. said…

    zulu-folket har naila goddagen, virkeli. jeg ser deg er kanskje en av verdens fineste setninger. det hender jeg sier dte til barna på jobb når de går helt av skaftet og jeg ikke har mulighet til å gjøre noe med det: jeg ser deg. og så slapper de litt mer av.

    dessuten e folk fine.

    og så vil jeg bare avslutte me å si at du har en mamma som glor på folk på kafe, men jeg har en mamma som ser inn i vinduene når hun går forbi dem - spesielt er det gardinene og bøkene i bokhylla som fasinerer henne, og jeg holder selvsagt på å bli sånn selv også...

    spiller ingen trille blomst, vi er dus her, mammane våre er fine folk.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker