madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, mai 12, 2008
kvitre
jeg har gjort ingenting i to døgn. nesten. men jeg har vaska klær og vaska opp og strøket bunadsskjorte og -forkle. og det er skummelt hvor godt jeg faktisk trives med husmortaktene. det strider jo i mot det aller meste. samtidig er jeg ikke sjokkert, jeg har visst lenge at det lå latent i meg. som en tikkende bombe av husmor og blomsterduft og bollebakst og grønnsåpe. så jeg vet at det er rent overalt.

nå har jeg holdt meg opptatt med å gjøre ingenting så lenge at fuglene har stått opp igjen. de kvitrer. på 17.mai skal jeg kvitre. og ellers og. i morgen kveld. og kanskje i morgen "tidlig". også har jeg storkost meg med anne-kat hærlands redigering av magasinet på lørdag. jeg liker at hun setter fokus på hvor mye folk klager. det norske folk. det er så sant.

også har jeg skrevet i dagboka. om ikke annet for å roe sjela. ei anna har også skrevet i dagboka mi. da jeg fikk den. om sånn livet er. og huhei, hvor sant det er. hun skrev, eller, siterte, et av de fineste "vi er venner"-diktene:

den neste mil
du har gått den eine mil med meg
nå går eg den neste mil
med deg, og vi talar
om våre liv, om Virginia Wolf,
Albinoni, tidevatn, gamle
og nye dagar, vennskapskjærleik,
om sår som aldri vil gro
og vi gir kvarandre balsam, vi har
eit rikhaldig reiseapotek, både
tåredropar og lattersalver.

- Åse-Marie Nesse
posted by madeleine @ 03:27  
2 Comments:
  • At 12/5/08 13:18, Blogger Håp. said…

    jeg kan ikke lese det diktet, noen gang, uten å grine litt.
    det betyr så mye for meg. og sier ALT.

    fred ut

     
  • At 12/5/08 13:39, Anonymous marit said…

    og jeg bare registrerer ganske stille og ganske fornøyd at ingen har spurt meg om hvordan man vasker og stryker bunadskjorter...

    mamma

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker