madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, juli 17, 2008
byRÅkratiet
jeg har vært ute for min dose byråkrati. i afrika. det tar veldig lang tid, alt skal trippelsjekkes og skje generelt sakte. jeg ante derfor uro når jeg skulle på skatteetaten - på tøyen - og endre frikortet til skattekort. så jeg satset først på å være der før det åpnet. i følge trafikanten.no tok det bare fem minutter å gå fra bussen, og kartet beskrev en rimelig enkel rute. dersom skatteetaten foreksempel hadde hengt et skilt på begge sider av huset, hadde det vært lekende lett. og det slo meg i dag; jeg spør helst ikke etter veien om jeg er alene. fem over ni var jeg likevel på pletten (akkurat som brødrene spretten! (brødrene spretten - alltid på pletten), og forberedte meg på venting. det gikk greit, jeg hadde tilogmed fylt ut skjema, men da jeg møtte min skattedame for dagen, skjønte jeg at i motsetning til andre land, fremseksempel etiopia og kenya, så er ikke skattearbeiderne noe videre serviceinnstilte. ikke et smil. vrang kommentar på det jeg prøvde å forklare at jeg ikke forsto. null tid til å være hyggelig. men okå. jeg hadde ikke forventa noe mer, uansett.

dette var dagen for ordning av ting, så det bar rett videre til posten for å bekrefte en varig adresseendring. her var mannen bak skranken koselig nok, men da jeg skulle fylle ut et skjema, var det ei anna kunde der som var svært vrang. hun skulle nemlig pakke inn en boks i bobleplast på "fylle-ut-skjema-bordet". jeg skjønner at hun kanskje var litt oppgitt fra tidligere, kanskje hun hadde sovet lite i natt, men det er jo på alle måter mulig å late som om du er blid likevel. men nei. hun gjorde det helt klart at hvis det var det jeg skulle, fylle ut skjema, var jeg nødt til å gå et annet sted.

kjære vene.

så skulle jeg videre og skrive under på innboforsikring og åpne konto og slikt. jeg har jo to kontoer fra før, som jeg bruker, men jeg tenkte what the heck, det er alltid fint med flere strenger å spille på. i tillegg suger sparebanken sør penger av meg hver måned. for hver gang jeg har trukket kortet. skandiabanken gjør ikke det, jeg liker dem faktisk veldig godt, men likevel hadde dama i dnb nor noe å utsette på dem. det hun ikke sa, som sto ganske tydelig i papirene, er "det stilles krav til at studielån/stipend skal godskrives Student Brukskonto.". dette hadde hun bare regnet med. for all del.

når det er sagt var dnb nor-dama helt okå.

jeg bare blir litt satt ut av hvor vanskelig det er å være hyggelig. positiv. smilende. man skulle tro det var lekende enkelt.
posted by madeleine @ 11:02  
1 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker