madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, september 04, 2008
Om husking av klesvalg og dolling
Henviser til Kristins kommentarfelt på denne artikkelen og innser nok er bevis på at det antagelig er mere forskjell på kvinner og menn enn hva su vil ha det til. Når anniken sier at de fleste jenter husker hva de hadde på seg første skoledag på vgs innser jeg at hun har helt rett. Nesten. Før panikken tar meg. Jeg husker ikke hva jeg hadde på meg første dag, vgs.

Husker heller ikke første dag på barneskolen, men første dag i syvende klasse. Ikke første dag på fbo, men husker hva Sandra hadde på seg.

Jeg husker i hvertfall hva antrekket var første dag på ungdomsskolen; rød strikkegenser. Den mest ettersittende buksa jeg hadde, en sånn en med "nagler" nedover sidene. (Det var før jeg fant ut at jeg kanskje ikke hadde lyst til å være dritkul.) Og hva min kommende bestevenninne hadde på seg samme dag. Og åpenbart nok husker jeg hva jeg hadde på meg første gang jeg møtte mammaen til Jan Olav - men det er jo snakk om bare måneder siden. Generelt sett husker jeg ganske mye, hva klær angår. Ofte fordi det blir lagt en del tanker ned i det.

Det er merkelig, og nesten litt irriterende, men det er nettopp dette som gjør at jeg helst skifter antrekk daglig. For jeg husker det. Jeg husker hva andre har på seg også. I stor grad. Noe så idiotisk å gå rundt å huske på, i grunn. Og i samme grad føler jeg presset for å få litt nyere og mer sossete klær til jobben - da jeg føler meg som en idiot om jeg ser halvfresh ut, noe jeg gjør cirka annenhver dag.

Det henger vel sammen med mitt prinsipp fra et eller annet tidspunkt på ungdomsskolen; jeg gidder ikke å stresse med å være pen. Misforstå meg rett. Poenget er at så lenge det å pynte seg og gjøre seg fin skaper problemer; forsinkelse, mindre soving, mye stell, så lar jeg det heller være - til en annen gang. Men for all del, ganske ofte finner jeg tid til og glede i å pynte meg. Og da, med bruk av både tid og tanker, plugger det seg inn hva jeg har på meg. Første dejt med Jan Olav, for eksempel. Gutter husker vel i større grad at de hadde på seg noe og hvorvidt det var dress eller olabukse.

Kanskje min misjon her i livet er å finne pyntegenet. Antagelig befinner det seg mest hos kvinner og homofile.
posted by madeleine @ 14:27  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker