madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
lørdag, desember 13, 2008
Yezz!
I dag vekket Ida Marie meg med info om at hun hadde skrapet en mistel.
I dag óg.

Så ble jeg liggende og vri meg og være søvnforvirret av hvor mange flere misteler vi trenger nå for å vinne 100 000. Vi mangler bare tre nå, skjønner du.
Bare tre, på elleve dager. Det er fullt mulig.
Og alle ler av meg, fordi sannsynligheten er så innmari liten for å vinne på Yezz sin julekalender. Men noen må jo vinne, det er det alle glemmer. Og hvorfor skulle det ikke være meg og Ida Marie som får deilige hundretusen denne gangen?

Det er da man inni seg angrer på at man studerer matte, og ikke minst at kjæresten studerer matte, og man er nødt til å forholde seg så fortvilende kald, rolig og realistisk til alt sammen. For meg blir det svært vanskelig. Jeg har jo for vane å jevnt over tro. Jeg har troa! På deg, på en nasareer som var og er Guds sønn, på livet, på kjærligheten, ja, IKKE MINST KJÆRLIGHETEN!
Jeg tror. Jeg tror så intenst på alt jeg har troa på. Jeg tror også på menneskene, selv om de iblant er veldig dumme. Jeg tror faktisk selv på alle de menneskene som ikke tror, og som er redd for å tro, og som deler ut ørepropper sånn at andre også kan slippe å tro.

'Du skal ikke tro, du skal vite.'
Makan til bullshit. Du skal ikke vite, du skal tro. Du skal ha troa! Du skal ikke være så forsvinnende realistisk at du undergraver deg selv og det som gjør deg til den du er. Alt er ikke bevisbart. Det er helt greit, det. Det er faktisk veldig, veldig fint. Det hadde vært så altfor endimensjonalt dersom det hadde vært annerledes. Det er noe der. Det som for eksempel henger svevende bak dikt og filmer og musikk, som du enten elsker eller hater, men du veit ikke hva det er. Det som for eksempel får deg til å bli forelska. Eller det som får deg til å elske. Eller det som får deg til å smile.

Jeg har troa på deg.
posted by madeleine @ 17:55  
5 Comments:
  • At 14/12/08 01:41, Blogger Carita said…

    Du er herlig Madeleine!
    Kjempefint innlegg!!!

    *mose*

    Jeg manger for øvrig bare 6 rådyr for å vinne 100 000 og 7 hytter for å vinne 500 000... å jeg har et lite håp om at det skal gå.

    Men du skal se at det jeg skraper fram på julaften (når jeg så klart bare mangler én hytte) er en kongle og "gratulerer du har vunnet 20 kr...)

     
  • At 14/12/08 12:38, Blogger madeleine said…

    men da er du enig i at sjansen er relativt stor! tre på ti dager? ja, for det var ikke mistel i dag heller. aiaiai. og tenk hva jeg skal gjøre med femtitusen! (for jeg og ida marie deler)

     
  • At 14/12/08 12:48, Blogger Carita said…

    Jeg er enig i at sjansen er relativt stor, ja! Selv skrapte jeg frem et nytt rådyr i dag, så det vil si at jeg mangler bare 5 stykker for å vinne 100 000!

     
  • At 20/12/08 03:15, Anonymous Thomas said…

    Du er nødt til å være med meg å spille bingo i januar en gang.

     
  • At 7/8/10 15:19, Blogger Anders Branderud said…

    [Att differentiera,] Den historiska människan hette Ribi Yehoshua. Han föddes i Betlehem av Miriam och Yoseiph (försvenskat till Josef) 7 år f.v.t. Han blev dödad av romarna 30 år v.t. Han växte upp i Nasaret. Han undervisade i Israel, inklusive i fariséeiska ”synagogor”. Han var Messias som det profeterades om i den judiska Bibeln.

    Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

    Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”].

    Han var Skaparens son, på det sätt som alla som tillhör Skaparens förbund med Israel är Hans söner. Alltså, andliga söner. Han var inte en "inkarnerad människo-gud".

    Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim levde och undervisade människor att följa direktiven i ”Moseböckerna” – inklusive att inte äta fläsk och att inte äta skaldjur. Kristna ignorerar dessa direktiv, bryter dem och undervisar emot dem. Detta implicerar att de inte följer Ribi Yehoshua – Messias.

    Anders Branderud

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker