madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
fredag, februar 06, 2009
Engleglorie
Jeg vet ikke hvordan jeg burde bygge opp denne historien, så jeg hopper like greit rett i baret:

Jeg hjalp en gammel dame over veien her om dagen.

Eller, mer korrekt, etter veien.

Jeg var på vei hjem fra butikken, og foran meg gikk det en gammel dame. Liten, og med svært korte steg, veske på skuldra og bærepose i hånda. Først så jeg at hun snek seg over veien på rødt lys, men jeg hadde ikke tatt henne igjen, så jeg så på med vantro og skrekk i det hun tok sine forsiktige steg over veien. Halv fot frem. Halv fot frem. Vel fremme ved fortauskanten hadde jeg tatt henne igjen, og våget meg frempå med
'Unnskyld, men kan jeg hjelpe deg?'. Hun lyste opp, ga meg posen, en arm gjennom min, og begynte å prate.
'Du skjønner, jeg er åttogåtti år, har ikke hjemmehjelp og klarer meg helt selv, men jeg blir veldig redd for å falle. Veldig veldig redd, ja.' Røykehoste. Jeg nikker, forteller at det skjønner jeg, og sier at du vet aldri om det er is under snøen, nei, det er sant, det er litt skummelt dette.
'Ja, det eeer det!' Røykehoste. 'Nå bor jeg bare rett her, første inngangen. Så nå skal jeg hjem og spise middag, ja, mm.'
'Hva blir det til middag i dag, da?' spør jeg.
'Fisk. Tre dager i uka. Legen sa. Legen sa at jeg var så slank og fin og at alt er bra.'
'Så bra, da'
'Ja'
'Nei, du får ha en fin dag videre! Hadet, da.'
'Hadet, ja.'
posted by madeleine @ 22:13  
1 Comments:
  • At 7/2/09 08:16, Blogger wilfu said…

    Å, fantastisk! Jeg vil OGSÅ hjelpe gamle damer over veien. Problemet er at det ikke bor gamle damer på Ullevål.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker