madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, april 02, 2009
For du er flink!
Jeg elsker denne sangen høyere enn det meste akkurat nå. Har du ikke spotify? Gå og grin.

Det aller fineste med den, er at den setter så innmari pris på de små tingene. Det er som om du hele tiden skulle hatt en motivator ved din side, fra du våknet til du sovnet, en motivator som forteller deg at du er å, så fantastisk i alt du tar deg til. Særlig de tingene vi ikke tenker på at vi har lært oss til å bli flinke i.

Om jeg skal ha en sang på hjernen i hele vår, skal det være denne. Alle kan le av at jeg skriver stort i boka mi "For du er flink, flink, flink, flink, flink, flink, flink, fliiiiink". Jeg blir glad, jeg blir motivert, hold kjeft. Utdrag følger:


Herregud, hvor flink du er
med både armer og ben
Det er søren meg genialt
hvordan du kombinerer dem

Herregud, hvor flink du er
til å dusje og kle på deg selv
Nå har du jaggu meg stått opp
og er våken helt til det blir kveld

Herregud, hvor flink du er
til å spise ristet brød
Og du klarer å steke bacon
helt til den blir sprø
Herregud, hvor flink du er
til å si hei og hadet til folk

Nå har du faen meg rukket å spørre
om hva de gjør i sin nye jobb

Du er så god til å tenke
Du kan legge en plan


Herregud du er så flink
til å være menneske og ikke dyr

Ja, du kan sette i en kontakt,
du kan trykke på en knapp
på masse dyrt utstyr
Fy faen å flink du er
tross alt og likevel

Etter alle disse år på jord
så klarer du og ligne på deg selv


Det er omtrent som en annen stemme jeg kjenner godt, egentlig.
posted by madeleine @ 01:46  
4 Comments:
  • At 2/4/09 12:18, Blogger kristin said…

    Festlig. Du tolker den altså ikke ironisk? Selv bruker jeg den for å jekke meg ned hver gang jeg føler meg flink.

    Særlig setninger som "Nå har du faen meg rukket å spørre / om hva de gjør i sin nye jobb" gjør at jeg mistenker sterkt at denne sangen egentlig tar et oppgjør med flinke jenter.

    Eller ødelegger jeg dagen din hvis jeg sier dette? Jeg synes du er flink uansett!

     
  • At 2/4/09 12:31, Blogger madeleine said…

    Jeg har overhodet ikke tolket den slik, og akter å ikke gjøre det. Herrelig, Kristin Hamran Storrusten, de bruker den i en resirkuleringsreklame for å fortelle at folk er flinke som resirkulerer. Jeg tror den rett og slett roser lytteren opp i skyene, fordi det er så mange som føler de ikke får til noenting. Det gjelder å se gleden i det lille.

     
  • At 2/4/09 21:42, Blogger Margrethe said…

    Så morsomt å lese! Jeg har også tolket den ironisk, har ikke tenkt tanken på at den kan tolkes som en oppmuntring en gang. Elsker sangen da! Delillos har jo sjelden en sang uten en eller annen ironisk eller annen undertone, unntatt "neste sommer" som de ble tvunget til å forandre teksten på fordi produksjonsselskapet (eller noen hvertfall) ikke ville ødelegge den bekymringsløse sommerfølelsen for folk. Men det er jo bra den kan tolkes på flere måter da, det er jo ikke en sannhet her!

     
  • At 4/4/09 01:28, Blogger Dalton said…

    Nej vet ni vad! Jag tycker det är okej att man tror att den inte är ironisk fram till denna sats:

    "Ja, du kan sette i en kontakt,
    du kan trykke på en knapp
    på masse dyrt utstyr
    Fy faen å flink du er"

    Här finns det ingen tvekan om att det härjar en ironisk underton. Folk flest vet ju inte ens idag hur en glödlampa fungerar. Skulle den lilla procent av jordens befolkning som verkligen kan något gå under, skulle vi stanna i utvecklingen totalt och inte överleva längre än vad våra maskiner skulle göra.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker