madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, mai 28, 2009
Tilståelseserklæring
(Forutsatt at overskrift faktisk er et ord.)

Dette spørsmålet går direkte ut til alle mine kvinnelige lesere.
Er det meg det er noe galt med, eller er det jenter generelt? Svar ønskes, da dette er et svært eksistensielt problem.

Jeg har av en eller annen grunn begynt å gå saktere forbi gullsmeder de siste månedene. Dette har jeg aldri gjort før. Gullsmedutstillinger er som regel ikke særlig kreative, de gir deg det du forventer, og ikke stort mer. Smykker, klokker, ørepynt, stive prislapper. Og det jeg, av fortsatt uvisse grunner, speider etter er ringer. Ja. Du hørte riktig. Jeg kan, hvis dagsformen tilsier det, stoppe lenge utenfor en gifteringutstilling. Pinlig. A) Jenter skal ikke gjøre sånt, sånn helt egentlig, og B) Jeg går jo på ingen måte med gifteplaner heller.

Jeg har en følelse av at dere ikke tror meg. Jeg tror de fleste av dere har satt i gang forståsegpå-genene og plassert meg i kategorien "giftesyk, hun bare har ikke skjønt det enda". Og jeg skjønner dere. Jeg har vært sammen med han fine i halvannet år, og i kristne trakter burde vi egentlig snart vært i gang med bleier og barnevogn. Men hør på hva jeg sier; jeg går IKKE med gifteplaner, men jeg anser det heller ikke som særlig uvanlig for jenter å jevnlig tenke "sånn vil jeg ha det i bryllupet mitt" eller "AH, det kan dattera mi hete". Og dermed en naturlig konsekvens å være over middels interessert i gifteringer. Er dette bare meg?

Jeg passerte gullsmeden på hjørnet i Majorstuekrysset for en uke siden, og til min (svært kortvarige) desperasjon, ikke funnet ringutstillingen. Men da jeg kom ut fra Burger King i går kveld, gikk jeg forbi den samme gullsmeden og oppdaget et vindu jeg ikke hadde kikket i tidligere, hvor da altså også ringene var, og i ren lykke over å ha løst desperasjonen, hylte jeg "DER ER DET!" og pekte på vinduet.

Problemet var bare at i hånda jeg ikke pekte på vinduet med, hadde jeg nettopp han fine, og jeg hadde avslørt noe som tilsynelatende var et brudemonster i forkledning.

Og til tross for utallige forklaringer om scenarioet som hadde utspilt seg i forkant, tror jeg fortsatt han ikke tror på mine unnskyldninger. Så mitt siste desperate forsøk er å få litt støtteerklæringer av mine trofaste, kvinnelige lesere. Bare et lite "Ja, det er klart jeg har tenkt på hvordan kjolen min skal være" hadde gjort seg.
posted by madeleine @ 16:08  
8 Comments:
  • At 28/5/09 16:45, OpenID vianho said…

    jeg er med i denne klubben. og jeg er singel - og LANGT fra klar for mann og barn sånne ting. *huff*

    men det er i genene våre. det er jeg sikker på. ytterst få jenter klarer å ikke trekke konklusjoner når brudekjoler, ringer, barn og slike ting krysser ens vei. det er bare slik. dessverre.

     
  • At 28/5/09 16:46, Blogger therese said…

    Jeg har det samme problemet med alt som har med babyer å gjøre... Litt fordi jeg ønsker meg en, men også av uvisste grunner som kanskje heter benektelse. Jeg tipper gifteringer og brudekjoler er rett rundt hjørnet. Det er ikke det at jeg trenger alt dette akkurat NÅ, men at jeg har funnet den gutten jeg helst vil ha alt det der med en gang, også blir det litt kaos i tid og rom noen ganger. Jeg tror ikke det er noe galt i å glede seg til alt som (forhåpentligvis) kommer en gang i fremtiden.

     
  • At 28/5/09 17:41, Blogger Prinsesse Lea said…

    Vel, eh, jeg holdt på med det samme en gang, men da VAR jeg giftesjuk og endte opp med å faktisk kjøpe ring og fri til kjæresten min... Og etter en havarert forlovelse med tilhørende bryllupsplanlegging så tror jeg at jeg er ganske kurert.

    Men så lenge han ikke er helt skremt vekk er det vel ikke så farlig?

     
  • At 28/5/09 18:33, Blogger madeleine said…

    Er ikke så farlig, jeg tror han er cirka like glad i meg fortsatt. Jeg bare følte meg plutselig helt naken samt komplett idiot der jeg sto. Og trenger bare bekreftelse på at jeg gjorde noe enhver jente kunne gjort.

     
  • At 28/5/09 22:10, Blogger kristin said…

    Du vet hvor du har meg, beibi!

     
  • At 29/5/09 04:27, OpenID kreatopi said…

    Ække bare jenter som kunne gjort såntno. ;)

     
  • At 30/5/09 19:31, Blogger Carita said…

    Jeg tar meg selv i å rett som det er være ekstra interessert i brudekjolebutikkvinduer... I starten av 2009 hadde jeg praksis i Lillestrøm, og gikk hver dag forbi en brudebutikk... *sikle sikle*

    Jeg er forøvrig ikke giftesyk så vidt jeg vet. Gifterier står ikke øverst på lista akkurat nå heller i og med at Kjekken bor på andre siden av landet ennå og jeg ikke gjør det... skummelt å tenke på at om et år er jeg fri til å gjøre hva jeg vil, og har en utdannelse som jeg kan få bruk for hvor som helst i hele verden! Hjelp!!!

     
  • At 26/12/09 14:32, Anonymous Anonym said…

    Takk for en interessant blogg

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker