madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, juli 14, 2009
Hvor mye karbohydrater er det i en side, egentlig?
- Og det har du ikke tenkt å gjøre noe med?
Mamma var i fistel. Jeg hadde nettopp sagt, som jeg har til så mange de siste årene, inkludert henne, men en mors evne til å glemme ting hun ikke vil vite er stor, at jeg så og si har vært et alitterært vesen omtrent siden ungdomsskolen.

Joda. Jeg har lest. Men hovedsaklig har dette vært Harry Potter, og skolerelevante bøker. Ellers har jeg kuttet det til et minimum. Problemet er jo at jeg ser på meg selv som et lesende vesen. Hele barneskolen brukte jeg på å sluke cirka hele barnebiblioteket, samt deler av den å, så spennende ungdomsdelen. Siden dabbet det altså av.

Det er ikke det at jeg ikke vil, at jeg ikke har prøvd. Jeg har bare ikke fått det til. Og jeg har - som kanskje er den største tabben - godtatt det. Det er noe ved voksenlitteraturen som har gjort at jeg skygget unna.

- Les denne. Kjempefin bok, sa mamma, og ga meg "La meg synge deg stille sanger" av Linda Olsson.
Jeg prøvde, det skal jeg ha. Men det var bare så innmari kjedelig de første tretti sidene, jeg var på ingen måte interessert i hva som hendte resten av boka. Så etter noen dager slengte jeg den i bordet til mamma og klaget min nød om hvor svært kjedelig den var.

Det er vel ikke for mye forlangt at man skal ha lyst til å fortsette å lese en bok?

Siden har mammas stemme gitt ekko i hodet mitt. Så var jeg på biblioteket igjen. Og plukket med meg en mamma har anbefalt flere ganger før; "Julie"-serien til Anne Karin Elstad. Og jeg leser. Nei. Jeg sluker.

Så i sommer lever jeg en annens liv. Nei. Ikke i The Sims 3. Julies liv.
posted by madeleine @ 23:33  
6 Comments:
  • At 18/7/09 18:43, Blogger wilfu said…

    Jeg liker det, Madeleine. Bøker er som balsam for sjelen.

     
  • At 21/7/09 19:40, Blogger Angoranora said…

    Vel, ikke noe vondt mot mammaen din, men "la meg synge deg stille sanger" er en fryktelig kjedelig bok. Jeg leste den helt ut, og var fornærmet over å ha kastet bort så mange timer av livet mitt på den etterpå. Jeg trenger ikke nødvendigvis bøker hvor det skjer så mye, men i den boka skjer det jo ingenting.

     
  • At 31/7/09 07:46, Anonymous Thomas Misund said…

    "Roskilde" av Linn Strømsborg.

     
  • At 16/1/10 07:17, Anonymous Anonym said…

    I will not agree on it. I assume nice post. Specially the appellation attracted me to read the whole story.

     
  • At 20/1/10 04:09, Anonymous Anonym said…

    Amiable fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.

     
  • At 21/1/10 06:30, Anonymous Anonym said…

    Easily I acquiesce in but I about the collection should have more info then it has.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker