madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, desember 02, 2010
Dette er (mitt) Afrika
Det har nesten blitt en klisjé; ung, norsk jente drar til Afrika for å finne ut at hun har det ganske godt. En kjapp sjekk gir deg mange av rosabloggerne, samt at du sikkert har noen slike venninner på facebook.

Jeg har vært, som noen av dere vet, i Afrika, jeg også. Først, to uker i Kenya 2007, senere, to måneder i Kenya/Etiopia i 2008. Begge reisene var i misjonssammenheng. Nå, før du stikker sosiologinesa di i dette, det misjonsprosjektet jeg var med på i sør-Etiopia var basert på Borana-folkets egen kultur, med historiefortelling, og etiopere hadde selve misjonsoppdraget.

Nåvel. Da jeg kom hjem fra Afrika, andre gang, var jeg så sliten og mentalt utslitt at jeg ikke orket å prate om alt som var fint. Eller alt som var dumt. (To spor bakover.) Siden alle mine venner og familie er særs forståelsesfulle, var det heller ingen som maste.

Mitt Afrika, den andre gangen;
- Etiopia; et stolt folk. Liv. Farger.
- Rød tørke.
- Frustrasjon over å ikke kunne språket
- Ensformighet
- Lengsel både hit og dit
- Altfor store forventninger
- Konstant dørkrasj med seg selv
- Mørke kvelder
- Parabol og The Apprentice på kveldene
- Settlers
- Kle seg tekkelig
- Telefonsamtale hjem
- Landsbyer; knøttekirker, vise menn.
- Toyota LandCruiser; hvorfor jeg skjønte poenget med disse håndtakene over dørene.
- Skitt, kontra gleden av å være nyvasket.
- Kakerlakker
- Nairobi; frihet igjen.

Poenget mitt er; Afrika er mer, på flere plan. Når kan jeg dra tilbake neste gang?

Og til slutt; det obligatoriske Afrika-bildet;

posted by madeleine @ 17:46  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker