madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, desember 14, 2010
Rugbrød, og en slags ode til dette.



Med forbehold for at dette er nok et innlegg som mister sin gyldighet om en liten stund, tilsvarende som 'Nå har jeg blitt kjempeflink til å trene'-innlegget, eller 'Nå har jeg blitt kjempeflink til å studere'-innlegget.

Det var søndag kveld, vi manglet brød, og på butikken var brødhylla like tom som det er under juletreet første juledag. Så skimtet vi det, i øverste hylle; en liten pakke med nesten svart brød inni. Rugbrød. Eldorado rugbrød. Vi var litt usikre, og litt spente, da vi tok det med hjem.
God ting nr 1: formen på pakken. Den er nesten en terning, bare at den er avlang, men med rette kanter. Jeg liker sånt.

Morgenen etter. Tjukt med nugattipålegg på toppen. Vel luktet det ikke fantastisk, men det gikk jo ned. Og konsistensen var litt som hjemmebakte tante-brød, litt seigt og kompakt. (Jeg er jo også veldig opptatt av konsistens på spiselige ting generelt, og styrer derfor for eksempel mye unna sopp i store biter.)
God ting nr 2: konsistensen, konsistensen, konsistensen. Mmm.

Timer senere. Fortsatt ikke mer sulten.
God ting nr 3: du blir veldig mett. Ikke stappmett, man klarer da å begrense rugbrødinntaket, men du blir god og mett. Sånn mett som varer lenge. Egner seg derfor spesielt godt i eksamenstider

God ting nr 4: du kan tøffe deg for venner. Å spise rugbrød bør gi kreds.

God ting nr 5: siden man blir veldig mett, og smaken av rugbrødet - i hvertfall i tilvenningsfasen - ikke er kjempegod, kan man tillate seg tjukke lag med pålegg.

God ting nr 6: skivene er ferdig oppkuttet.

God ting nr 7: for meg som spiser veldig sakte, blir det mer effektivt i forhold til hvor mett jeg blir per tidsenhet.

God ting nr 8: du kan være offisielt kulere enn kjæresten, som sliter med å få spist opp skiver.

God ting nr 9: det holder seg lenge, bare husk på å pakke det inn!
Dette har jeg i grunn ikke testet helt enda, men jeg tror det stemmer.

God ting nr 10: det er ganske billig. 15 kroner for 500g.


Nå til det endelige målet; å bli en sånn ekkel en som sier 'æsj, har dere ikke noe grovere brød, kanskje?' til et bugnende brødfat.

Disclaimer: dette innlegget er på ingen måte som helst skrevet i samarbeid med Eldorado eller noen andre. Bildet er dog lånt fra retthjem.no
posted by madeleine @ 22:52  
1 Comments:
  • At 15/12/10 13:24, Anonymous Anonym said…

    Madeleine, du er fantastisk! Du fikk meg til å le xD

    hilsen en ekkel en.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker