madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, februar 07, 2011
Reell bekymring for fremtiden -
- det er vel ingen av dere som burde bli spesielt overrasket over at jeg er tilhenger av Jahn Teigen (til min bror, Kent William; San Francisco Morning) og Trond-Viggo Torgersen (en perle som er mindre kjent; Far). De siste årene har jeg utvidet voksne-folk-som-synger-norsk-perspektivet vesentlig.

Bjørn Eidsvåg (Skyfri Himmel) og Jan Eggum (Du kjenner ikkje meg) begynte vel i løpet av videregående, litt sammen med Sigvart Dagsland (Det er makt i de foldede hender). Har egentlig ikke fått fordype meg helt ordentlig i noen av dem enda. Også var det Louis Jacoby (Hverdag). Første året i Oslo ble også Erik Bye viktig ("og hvem har sagt deg at du kom til verden, for å få solskinn og lykke på ferden?" Så lenge skuta kan gå) I løpet av Etiopia-oppholdet lærte jeg meg mange av Øystein Sundes (Campingvogna) klassikere, og høsten 09 var det tid for Lillebjørn Nilsen (Inni mitt hode). Jeg har cden 'Vannmann' (som passer perfekt til mitt eget stjernetegn) av Wenche Myhre, og hørte på den mye for kanskje tretten år siden, så sangene har satt seg godt. Jeg hentet henne opp igjen fra glemselen med den utrolig sterke Vi lever (basert på en fransk original). Så mer Wenche Myhre med Du skal få din dag i morgen. For ikke å glemme Anita Skorgan (Oliver) ! Og Nora Brockstedt... (En liten pike i lave sko)

Det er nesten sånn at den eneste jeg har holdt meg unna er Finn Kalvik. Og det går greit.

Konseptet er enkelt; jeg har vært på kvasisiden av musikkens verden. Og er der sikkert til dels fortsatt, altså, det å ha en cd-hylle (i den grad det finnes lenger) som reflekterer at du er kul. Men jeg har gitt opp å dekke over at noen sanger gir meg mer livsglede og energi enn andre. Deriblant altså disse flotte, norske formidlerne, sangere med hver sin tydelige og nydelige stemme. Du kan si det er enkelt så mye du vil. Jeg nekter å høre på kul musikk som jeg ikke liker.

Spørsmålet er åpenbart; gjennomsnittsalderen på de nevnte nordmennene er faretruende høy, og det går opp for meg at jeg sannsynligvis kommer til å overleve de fleste av dem. Men hvem tar over?

Og i dag var jeg, Eva-Darling og tilhørende menn på 20 spørsmål-opptak. Der var også Trond-Viggo. Det var stort. (Hvis du er for ung/dum; 20 spørsmål (trykk på linken uansett!))

Videre følger et usaklig langt bildepotpurri av alle nevnte, uten kildehenvisninger til hvem som er fotografen - prøver meg på rosabloggtilnærminga; kilde: images.google.com. Dette fordi jeg har begynt å tenke at et innlegg uten bilder er et dårlig innlegg. Beklager dette. Hør heller på minst en av sangene jeg har tipset deg om, hva?

posted by madeleine @ 22:01  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker