madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
tirsdag, mars 29, 2011
Om livet & døden

Bilde av janale1flickr. Under Creative Commons.

Jeg er kristen. Eller. Jeg tror på Jesus, at han døde på korset for min skyld, etc. Og Gud. Og den hellige ånd. OK.

Men jeg har ikke denne store forventninga til 'Himmelen', en evighet, og det der. Jeg tror på det, javisst, men det er ikke derfor jeg tror.

Og denne grusomme boka i Bibelen, Johannes Åpenbaring, har jeg så og si ikke rørt. Jeg hater den boka. Den får meg til å føle meg bitteliten, og er i tillegg den verste thrilleren jeg kan tenke meg. Bortsett fra det den sier om himmelen igjen, da, det er jo ikke så skummelt. Så. Jeg tror på Johannes Åpenbaring, i like stor grad som jeg tror på resten av Bibelen, men jeg orker ikke forholde meg til den.

Det er noen kristne som gleder seg så veldig til å komme til himmelen. Kanskje de ikke har hatt det så fint her på jorda, kanskje de er gamle, eller kanskje de synes det er veldig fascinerende med 'gater av gull'-konseptet. "Denne festen er ingenting i forhold til den festen vi skal ha i himmelen", sier de kanskje. Jeg vet ikke. Jeg gleder meg vel, men det er ikke derfor jeg tror.

For gitt at det var det eneste med å være kristen. Hvis du tror på det som står i Bibelen, kommer du til himmelen, og der er det jammen fint. Hvis det var sånn, da kunne ikke jeg trodd. Jeg trenger mer. Og jeg har mer. Jeg har en god klump i magen. Hele tida. Den var der da jeg var liten, og den har vært der siden jeg tok et standpunkt, og sa fra til Jesus om dette. 13 år gammel kanskje. Den var der da jeg var 20 år gammel og lot meg døpe. Den gode klumpen i magen, som gir meg en grunnleggende trygghet, visshet, beskyttelse og kjærlighet, og som gir meg troa. Troa er en gave. Av og til kjenner jeg den gode klumpen bedre enn andre ganger. Men den er der. Og den blir der så lenge jeg vil ha den. Snakk om livsforsikring.

For meg er nemlig ikke det å være kristen en dødsforsikring, det er en livsforsikring.
posted by madeleine @ 12:11  
4 Comments:
  • At 29/3/11 14:03, Anonymous Øyvind Sæther said…

    Hver sin smak, jeg foretrekker å akseptere virkeligheten fremfor å tro på illusjoner. Men vi er ikke så veldig forskjellige, jeg tror på en gud mindre enn deg, det er alt. :)

     
  • At 30/3/11 17:03, Anonymous Liam said…

    Nydelig skrevet. Og jeg er så enig. Himmelen er vanskelig å forholde seg til, rett og slett. Derfor er livet så greit.

     
  • At 6/4/11 21:56, Anonymous Annbjørg said…

    Wow! Veldig bra!

     
  • At 6/4/11 21:57, Anonymous Annbjørg said…

    Forresten! Helt enig :) Det er en livsforsikring, det er ia lle fall derfor jeg "gidder".

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker