madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
torsdag, april 07, 2011
"- En del overfallsvoldtekter kunne vært unngått om jentene hadde oppført seg annerledes"


Jeg blir totalt fjetret av at det fortsatt finnes menn som Amir Tauqir Chandhary rundt om kring. Jeg visste vel at de fantes, men jeg har fortrengt det for å ikke mistenkeliggjøre alle menn.

Jeg vet at alle argumentene for at hva han sier er komplett idioti allerede er uttalt, men for ordens skyld kan jeg bare nevne dem for dere, mine lesere.

- Skal kvinner begrense sitt liv i frykt?
- Er menn ukontrollerbare skapninger slik at situasjonene kvinnene har plassert seg i "kan føre til at de ender i en situasjon der det nesten er uunngåelig at de blir voldtatt."?

Svaret er selvsagt nei.

Et annet perspektiv; visstnok er det overvekt av menn med innvandrerbakgrunn som står bak overfallsvoldtekter. Betyr dette at det nødvendigvis er noe galt med våre nye landsmenn? Eller betyr det kanskje at det er noe galt med vår integrering av dem?

---

Dette pratet jeg om med min fine kjæreste. Jeg spurte ham det ganske fellende spørsmålet "Hvor ofte har du følt deg redd de siste 10 årene?", hvorpå han svarte "Aldri." Mens jeg derimot kan skilte med at så lenge jeg har vært stor nok til å gå alene noensted, og da kanskje spesielt på kveldstid, har jeg alltid vært redd. Ikke hemmende redd, men på vakt, med øyne i nakken, han går litt fortere nå, nå kommer han nærmere, gjør han ikke?, så rart at den bilen kjørte så sakte akkurat ved siden av meg, å, nei, denne mannen av afrikansk opprinnelse prater til meg, han vil nok voldta meg i buskene. Sånn redd.

Nettopp da gikk det opp for meg hvor urettferdig dette er. At jeg skal bruke ressurser på å være redd, mens mennene skal slippe helt unna denne svært oppslukende følelsen. Kvinnedagen utspilt sin rolle, sa du?

---

Og, kjære Amir Tauqir Chaudhary, som har klart å fullføre en medisinutdannelse med disse holdningene i god behold, nå skal du høre en ting. Vi kvinner skal ha lov til å ha på oss de klærne vi vil og drikke så mye vi vil, uten å være redde. Men for min del tar jeg aldri på meg klær som kan oppfattes som sexy eller utfordrende, eller drikker så mye at jeg mister kontrollen, hvis jeg ikke vet at jeg har trygt følge hjem. Og jeg har bestemt meg for å melde meg på selvforsvarskurs. Alt dette på grunn av menn som deg, som åpenbart ikke kan styre seg.
posted by madeleine @ 23:40  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker