madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
mandag, april 18, 2011
Hvordan ta din del av samfunnsansvaret:
Jeg er av den oppfatning av at Norge er et fint land å leve i fordi vi alle bidrar litt. Fordi vi alle gjør noe. Den norske dugnadsånden. Så, i dag tenkte jeg å gi dere tips til hvordan dere kan bidra, selv med tom lommebok, i stedet for å klage.

Hvis du ikke orker å lese alt, kan jeg gi deg en rask oppsummering. Ikke vær en egoist! Jeg vet det ligger i menneskets natur, og på noen måter er det ikke så dumt, men i mange samfunnsmessige spørsmål er det bare pinlig. I. Verdens. Rikeste. Land. I. 2011.

- Gi blod! Tenk så fint, å kunne gi blodet sitt til noen som trenger det! Sprøytene klarer du, alle klarer det.

- Resirkuler deg selv. Du har kanskje ikke kjempelyst til å tenke på at du skal dø en dag. Men det skal du. Og for alt du vet kan den dagen være i morgen. Da hadde det jo vært fint om noen andre kunne leve mer og bedre fordi du har gitt litt av deg selv.

- Si fra om barn du kjenner ikke ser ut til å ha det godt. Heller en gang for mye enn en gang for lite.

- Bli fosterfar/-mor. Fosterbarn er som alle andre barn, forskjellige. Derfor trenger de forskjellige fosterforeldre. Dette er en oppfordring som kanskje går mest til de mer etablerte. Jeg kan fortelle mer om det å være fostersøster, hvis noen vil.

- Bli støttekontakt eller avlastingsfamilie. En støttekontakt er tilstede i et annet menneskes liv kanskje fordi brukeren trenger det, eller foresatte til brukeren trenger det. Man får heller ikke hvem som helst, men kan ønske seg noe som høres mer aktuelt ut. En avlastningsfamilie passer på barn i helger av og til. Avlastingsfamilie er både under barnevern og barne- og familieetat. Sjekk ut din bydel (i Oslo) eller din kommune.

- Resirkuler her (Oslo) eller her (hele Norge). Nei, den globale oppvarmingen er ikke positiv fordi vi bor i Norge (hvor det er kaldt, etc). Vinteren har vært så lang og vårdagene nå nettopp har vært så varme fordi været kommer til å bli mer ekstremt i årene som kommer. Å skylle/brette/stappe, samt sortere søpla er et lite tiltak som også du kan få til.

- Pant alt, alltid. (Jeg mener, dette får du jo til og med penger for å gjøre, og LIKEVEL gjør du det ikke?) Og, en ting til; ikke kjøp plastflasker som ikke kan pantes. Det er teit.

- Denne har kanskje mer personlig agenda enn samfunnsmessig, men: oppfør deg på kollektivtransport. Slipp andre ut før du går inn, la gamle/gravide få sitte, ikke sett deg nærmest midtgangen bare for å slippe å ha en kamerat på siden av deg, hjelp barnevogner, hvis du står ved døra og bussen er full; gå av på stoppet for å lette av/påstigning, IKKE røyk på holdeplassen, i hvertfall ikke ved siden av ikkerøykende stakkarer, og spesielt ikke under taket hvis det regner, i det minste ta hosting som et hint.

- Reis kollektivt! Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne om hvor idiotisk det er å kjøre bil i Oslo. Det er godt mulig dette er første og siste gang jeg skryter av Høyre i et innlegg, men dette er hvordan pipa skal låte.

- Ikke snik! Dette er feil måte å angripe kollektivdebatten, hvor deltagerne fratar seg sin del av ansvaret ved å gjøre billetten dyrere og kollektivtilbudet dårligere for andre. Kollektivt burde være gratis, men dette er feil fremgangsmåte.

- Ikke kjøp flere plastposer. Nille selger flotte ruller med flotte søppelposer som du kan bruke til søpla, og til handlingen kan du bruke for eksempel sånne eller kjøpe i matbutikken. Kiwi, Ultra og Meny sine er de beste, spør du meg, og de koster bare femten kroner.

- Bruk biblioteket! Vi må bare innse at før eller siden kan vi ende med FrP i regjering, og de synes jo offentlige biblioteker er en dårlig idé, og kan tenke seg å gjøre dem private. Hvis bibliotekene har høye brukertall, får vi kanskje bremset den utviklingen.

- Bli en primus motor!

- Stem ved valg! Det er ikke riktig at det er bedre at du ikke stemmer. Det er bedre hvis du setter deg inn i politikken og stemmer for det du mener. Dette er faktisk en del av din borgerplikt, synes jeg.

- Spis økologisk! Vær litt skeptisk til hvor mye 'mer økologisk' noe mat er enn annen, men for eksempel kylling, egg og melk: Ja.

- En veggisdag i uken hjelper på samvittigheten og den ekstremt kyniske kjøttindustrien. Tenk om vi hadde minsket kjøttforbruket i verden med en sjudel! Kjøttfri mandag gir deg ideer. Skal jeg også begynne å legge ut mine veggisoppskrifter? Hardcore versjon: flere veggisdager i uken.

- Ikke kast mat.

- Drikk heller te med en muslim!
posted by madeleine @ 10:12  
2 Comments:
  • At 18/4/11 12:01, Anonymous Thomas Misund said…

    Mange gode poenger her!

    Likevel, jeg kommer nok til å fortsette å røyke på holdeplassen, så lenge den er utendørs. Spesielt de ikke-røykerne som stiller seg rett ved siden av det ene askebegeret på stasjonen har en tendens til å hoste ekstra høyt. Her er vi uenige i hva som er god skikk!

     
  • At 2/5/11 11:55, Anonymous Anonym said…

    ja skriv gjerne mer om hvordan det er å ha fostersøsken:)
    fin blogg!!

    gode temaer.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker