madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
fredag, august 12, 2011
Jeg har alltid likt høsten -
Foto herfra av dicktay2000flickr.com under Creative Commons.

- tiden hvor alt ligger foran meg, hvor alt det jeg vil fortsatt er mulig, innenfor rekkevidde, og for hvert regnskyll er jeg et steg nærmere helt blanke ark, vi har nye timeplaner, rutiner, orden, teppe, sofa, stearinlys og varm te, vi har strikkegensere og skjerf helt opp til haka, vi har votter eller vanter eller pulsvarmere og strømpebukser under kjolene, nytt bind på skolebøkene, grå tweed, alpelue eller andre luer, varme bad i badekar på kveldene, vi kan skru på varmen i gulvet, vi kan se på film etter film, spille spill, smil og varme. Mye varme. I blikkene, i hjertene, i smilene, i klemmene, i håndflatene, i nærheten og avstanden, i den klamme doggete trikken en kald høstmorgen, i pusekos, i en bebis grynt, i å se fremover med håp.

Og stemmen som hvisker deg i øret at du kan gå litt saktere, for alt ligger fortsatt foran.

Det er bare å beklage, men sommeren kan gå og legge seg. Det er greit for meg.

---


Vi vil vere her

Nei her vil vi vere. Vi vil ikkje røme
til andre stader, til tryggare kår
- om da trygge kår finst no lenger på jorda.
Her slo vi rot. Om så framande rår
no på vår mark - ho er likevel vår.
Tapet vi leid vil vi bere her.
Det får bli som det kan. Vi blir her vi er.

Hjartet vårt no - å vi veit ikkje lenger
kvar det skal vende seg! kvar? og til kven?
-
Her får det vere. Vårt hjarte skal vere
med alle her i vår eiga grend,
med alle i alle grender og land
som berre må tole og lide i dag.
Vi er mange, å mange som bøye lyt nakken
og gremje oss djupt no, i avmakt og ve.
Det får bli som det kan. Det som skjer, får skje.

- Sjå børene, hjarte. Løft, og ber.
Det får vere di trøyst at du ber dei
her.

Haldis Moren Vesaas, Juni 1940
posted by madeleine @ 23:12  
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker