madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
onsdag, januar 11, 2012
-

Steven Walters "Map of London" - Stephen Walters hjemmeside

Jeg tror jeg tviholder på denne bloggen fordi nå er det under halvannet år til jeg kan si 'screw you guys, jeg har blogget i ti år så jeg slår dere alle' (red.anm; nesten alle.)

Jeg dagdrømmer om å reise. Ser på NRK2-program om kart over London. Hvordan den ene karttegneren tegnet drømmen, mens neste tegnet sånn som det var, og siste tegnet sitt syn på London, slik han så de forskjellige områdene - dette er altså Steven Walter. Og jeg tenker, å, så fantastisk det må være å gå i Londons gater. Så slår jeg på pcen hvor jeg har oppe et kart over Oslo, og tenker at dette er langt fra så fantastisk, for jeg kjenner jo disse gatene. Jeg har gått der, og de aller fleste gatene i Oslo er kjedelige. Jeg har neppe det samme 'Dette er magisk og stort og fint'-blikket i øynene som jeg har når jeg rusler i London.

Hvorfor akkurat London? Jeg liker byer. Det kunne vel vært Stockholm, eller Berlin, eller San Francisco? Likevel får jeg ikke det samme blikket i øynene mine, eller det samme tivoliet i magen når jeg tenker på alle de andre byene. Svaret er enkelt; jeg vet ikke.

Nyttårsaften (eller en av dagene før, siden jeg så dette på Narvesen på Oslo S) hadde en av de største tyske avisene, antagelig Der Spiegel eller Die Zeit hovedoverskrift på sin papirutgave; "Kann man Glück lernen?"

Det var en fantastisk overskrift før et nytt år. Det er kanskje ikke spesielt tiltaksfullt, men det var fint. Og jeg svarte i hodet mitt; "Ja. Eh, nei. Jo? Nei?" - jeg har tenkt på det siden.

Det er vanskelig å lære seg lykke. Lettere er det å lære seg å gjenkjenne lykke. Å lære seg å gå den vei man må. Jeg tror ikke man kan masseprodusere lykke.



Jeg skal tegne mitt eget kart. Det burde du også gjøre.
posted by madeleine @ 20:18  
1 Comments:
  • At 21/1/12 18:13, Anonymous Thomas Misund said…

    How can you tell me you're lonely
    and say for you that the sun don't shine
    Let me take you by the hand and lead you through the streets of London
    I'll show you sametinget to make you change your mind.

     
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker