madeleine er skjult; i kjærlighet
ung, naiv. liker kjærlighet. oslopike.
lørdag, april 07, 2012
Det er som om jeg holder pusten andre steder

foto av Siri B.L.flickr.com, under Creative Commons (let me google that for you.)

Vi vil vere her
Nei her vil vi vere. Vi vil ikkje røme
til andre stader, til tryggare kår
- om da trygge kår finst no lenger på jorda.
Her slo vi rot. Om så framande rår
No på vår mark – ho er likevel vår.
Tapet vi leid vil vi bere her.
Det får bli som det kan. Vi blir her vi er.

Hjartet vårt no – å vi veit ikkje lenger
Kvar det skal vende seg! kvar? og til kven?
-
Her får det vere. Vårt hjarte skal vere
med alle her i vår eiga grend,
med alle i alle grender og land
som berre må tole og lide i dag.
Vi er mange, å mange som bøye lyt nakken
og gremje oss djupt no, i avmakt og ve.
Det får bli som det kan. Det som skjer, får skje.

- Sjå børene, hjarte. Løft, og ber.
Det får vere di trøyst at du ber dei
her.

Haldis Moren Vesaas, ”Vi vil vere her”, juni 1940, fra diktsamlinga ”Tung tids tale”, 1945.

Aktuell i juni 1940, i juli 2011 og aktuell i dag, når den banker sammen med hjerteslagene mine hvis folk sier et vondt ord om å bo i Oslo. Folk har tydeligvis ikke vært i mine sko.

Det er som om jeg holder pusten andre steder. Før jeg er tilbake, hos lysene, menneskene, lydene. Summingen. Jeg får lyst til å stryke hånda langs etter alle bygningene i byen min. Jeg får lyst til å kikke på alle folkene, nøye, en etter en, på kafé, eller fra en benk i parken. Jeg vil kjenne pulsen. Jeg vil være en del. Jeg vil kjenne Oslo, jeg vil ha flere bekjente i Oslo, ikke bare venner. Jeg vil sette spor. Jeg vil ta mitt ansvar for byen. Jeg vil forsvinne i mengden.

For jeg vil være her. Det er her jeg hører til, og det virker som om lungene mine har visst dette hele livet mitt. Ikke hjertet. Lungene. Jeg puster ut her.
posted by madeleine @ 22:40  
2 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home
 

...liker Jesus, matematikk, pus, venner, gutten min, god mat og det å være glad.

 
hva var det jeg sa?
tidsmaskin
sånn ellers -

hvis du har noe du ville ha sagt, send det til madeleii på ulrik.uio.no, foreksempel. som oftest er jeg nokså grei.

vinker